Varmeomslag, varmt vand og badekar

Læs hvordan varmt vand virker som en ikke-medicinsk form for smertelindring.

Varme virker afslappende

Da varme virker afslappende på musklerne, har mange fødende gavn af varmeomslag enten over lænden eller hen over kønsbenet, alt efter hvor smerten føles kraftigst.

Lav et varmeomslag

Mens du er hjemme, kan du benytte varmedunk, eller du kan lave et varmt omslag selv:

• Vrid et håndklæde eller lignende op i vand.
  • Læg det i en plastpose.
  • Varm i mikroovnen i 2 minutter.
  • Læg et tørt håndklæde eller lignende rundt om, så det ikke brænder.
  • Sæt det varme omslag fast ved hjælp af et par store trusser på lænd eller over kønsben.

Varmt vand og badekar

Varmt vand virker afslappende og kan være smertelindrende og desuden hjælpe til, at fødslen går hurtigere. Det varme vand kan få veerne til at opleves kortere, da veens begyndelse og slutning mærkes mindre, og du kan opleve længere pauser mellem veerne, hvor du får mulighed for at slappe af.

Du kan stå i brusebadet, og har du en håndbruser, kan du bevæge vandstrålen i masserende bevægelser hen over det sted, hvor vesmerten mærkes mest. På fødeafsnittet kan du også komme i badekar med varmt vand (35-37 grader).​

Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Graviditet, fødsel og barsel

Sygehusvej 10

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Besøgstider

Vi har fri besøgstid - vis hensyn. Hviletid kl. 12.30-14.30 og efter kl. 21.00

Mandag-torsdag fra kl. 9.00-15.00
Fredage fra kl. 9.00-14-00

Giv os besked, hvis du er nødt til at melde afbud, ændre din tid eller er forsinket. Så kan vi indkalde en anden, og undgå lange ventetider.

Akutte opkald