TEKS - Team Erhvervskandidat i Klinisk Sygepleje på SUH/SDU

Et projekt, der skal understøtte sygeplejerskers mulighed for at kombinere en klinisk karriere med en akademisk karriere. Et samarbejde mellem Sjællands Universitetshospital (SUH) og Syddansk Universitet (SDU).

Sjællands Universitetshospital (SUH) ønsker i højere grad at understøtte sygeplejerskers mulighed for at kombinere en klinisk karriere med en akademisk karriere. Vi ønsker at videreuddanne sygeplejersker ind i klinisk praksis, og vi ønsker at bringe universitetet tættere på vores hverdag. Derfor har vi indgået et projektsamarbejde med Syddansk Universitet (SDU) om etablering af tre hold/teams af erhvervskandidater i klinisk sygepleje, der på samme tid skal arbejde i klinisk praksis og gennemføre en kandidatuddannelse på deltid over fire år.

TEKS har særligt fokus på bæredygtighed og ledelsesinvolvering. Dette inkluderer blandt andet, at lederne understøtter mulighederne for, at den kandidatuddannede sygeplejerske kan etablere en balance mellem uddannelsen og arbejdet i praksis, at den studerende tager afsæt i praksisnære problemstillinger og at ansættelsesvilkår efter endt uddannelse er tydelige. Det betyder også, at de mange sygeplejeforskere, der i forvejen er ansatte på SUH, indgår aktivt i undervisning og vejledning.

Det første hold af erhvervskandidatstuderende TEKS I starter på SDU i september 2023. Det er den studerende selv, der er ansvarlig for at søge optagelse på studiet på SDU.

Projektet er initieret, igangsat, udviklet og gennemføres i et samarbejde mellem afdelinger på SUH og Forskningsstøtteenheden for MVU-ansatte på SUH.

Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Forskningsstøtteenheden