REFAS

Et forskningsprogram om REkruttering og FAstholdelse af Sygeplejersker i somatikken og psykiatrien i Region Sjælland

Sygeplejerskemanglen er både et globalt, nationalt og et regionalt problem. Manglen på sygeplejersker påvirker det samlede patientforløb, da grundlæggende sygepleje er en forudsætning for, at patienten kommer sig. Der er blandt andet påvist øget dødelighed i somatikken og øget bæltefiksering i psykiatrien, hvis der er for få sygeplejersker.

Gennem en række anvendelsesorienterede forskningsprojekter er det forskningsprogrammet REFAS’ overordnede formål at højne patientsikkerheden ved at undersøge hvilke faktorer, der har betydning for, at sygeplejersker vedvarende rekrutteres og fastholdes i Region Sjælland.

Yderligere informationer om programmet, videnskabelige referencer eller andet kan fås ved henvendelse til Forskningsstøtteenheden.

Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Forskningsstøtteenheden