Risikofaktorer for infertilitet hos mænd

Læs om hvilke risikofaktorer der kan være årsag til ufrivillig barnløshed for en mand.

Testiklerne ikke faldet ned (kryptorkisme)

Det kaldes kryptorkisme, når testiklerne aldrig er faldet ned i pungen, eller er hjulpet på plads ved operation.

Tilstanden opstår, hvis testiklerne ikke er på plads ved fødslen. Udover testiklerne ikke kan mærkes i pungen, er tilstanden symptomfri. Mange mænd, der har haft kryptorkisme, har nedsat sædkvalitet.

Lyskebrok

Lyskebrok hænger sammen med kryptorkisme, hvor testiklerne ikke falder ned i pungen, og kan være føre til nedsat sædkvalitet.

Årebrok (varicocele)

Hvis der opstår åreknuder ved sædstrengens vener, kaldes det årebrok og kan påvirke sædkvaliteten. Åreknuderne kan fjernes ved operation, men oftest kræves der ingen behandling.

Testikelkræft eller/og kemoterapi

Kærft i testiklerne er en ondartet sygdom, som er vigtig at opdage i tide, da den kan sprede sig. Mænd med testikelkræft har oftest nedsat sædkvalitet.

Behandlingen af testikelkræft kan yderligere forværre sædkvaliteten og det er derfor en god idé at få nedfrosset sæd, inden stråle- og kemobehandling starter.

Meget små testikler

Testikler kan have forskellige størrelser. Hvis de er på størrelse med mandler, er de meget små og kan betyde nedsat sædkvalitet og manden bør søge læge.

Opereret penis, pung eller testikel

Ved operationer af kønsorganer kan der opstå komplikationer, som kan have betydning for frugtbarheden.

Snoning af testikel (torsio testis)

Snoning af testikel sker, når testiklen roterer omkring sædstreng og blodkar, der fører blod til og fra testiklen. Hvis tilstanden ikke behandles eller hurtigt går væk af sig selv, kan testiklen tage skade, når væv til sæd- og hormonproduktion går til grunde.

Betændelse i bitestikler

Betændelse i bitestiklerne skyldes oftest infektion af bakterier, der er vandret baglæns op gennem urinrøret og sædlederen. Dette kan resultere i nedsat sædkvalitet.

Klamydia eller gonorré

Klamydia og gonorré er de hyppigste infektioner hos unge mænd og kan give lukke af for sædveje, hvilket giver nedsat sædkvalitet.

Sædudtømning i blæren (retrograd ejakulation)

Hos enkelte mænd løber sæden op i blæren under udløsning.

Sjællands Universitetshospital, Køge

Fertilitetsklinikken

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Køge

Sekretær:
Træffes mandag-fredag kl. 9.00-12.00 og 14.00-15.00

Sygeplejerske:
Træffes mandag-fredag kl. 13.00-14.00

Laboratorie:
Tidsbestilling til sædanalyse
mandag-fredag kl. 11.00-12.00

Sygeplejerske

Laboratorie

Behandling af ufrivillig barnløshed for kvinder og par, der ønsker sig et barn, baseret på nyeste viden.