Risikofaktorer for infertilitet hos kvinder

Læs om hvilke risikofaktorer der kan være årsag til ufrivillig barnløshed for dig som kvinde.

Der er en række faktorer, der giver større risiko for at ufrivillig barnløshed hos kvinder.

Kvindens alder

Chancen for at blive gravid falder med alderen.

Klamydia

Klamydiabakterien kan forårsage betændelse i æggelederne, hvilke kan aflukkes. Ved aflukkede æggeledere, vil ægget ikke kunne passere ned i livmoderen. Risiko for graviditet uden for livmoderen øges ligeledes.

Læs mere om klamydia hos Sex og Samfund.

Manglende eller uregelmæssige menstruationer

Manglende eller uregelmæssig menstruationscyklus indikerer at ægløsningen ikke er normal og dermed kan det påvirke evnen til at blive gravid.

Poly Cystisk Ovarie Syndrom (PCOS)

En af årsagerne til manglende eller uregelmæssige menstruationer kan være PCOS, som er en hyppig tilstand hos ca. 10-15% af alle kvinder.

PCOS betyder ”mange små ægblærer” og giver manglende ægløsning.

Tidligere graviditet udenfor livmoderen

Blandt de kvinder der bliver behandlet for graviditet uden for livmoderen, ​​oplever 40% besvær med at blive gravide efterfølgende.

Endometriose

Der kan opstå livmodervæv udenfor livmoderen, hvilket betegnes endometriose. Ca. 5-10% af kvinder der har besvær med at blive gravide har endometriose.

Tidligere underlivs- eller tarmoperation

Ved operationer i underlivet, for eksempel cyster på æggestokkene, eller større tarmoperationer kan der opstå sammenvoksninger der kan have betydning for forplantningsevnen.

Muskelknuder i livmoderen (fibromer)

Muskelknuder i livmoderen nedsætter muligheden for at opnå en graviditet.

Fjernelse af en æggeleder eller æggestok

Ved fjernelse af æggeleder, forhindrer man ægget i at kunne vandre ned i livmoderen. Det vil derfor ikke være muligt at blive gravid, hvis begge æggeledere er fjernet.

Ved at fjerne æggestokken, fjernes ægcellerne også. Derfor vil det ikke være muligt at blive gravid, hvis begge æggestokke er fjernet. Link til manglende æggeleder Link til for tidlig overgangsalder.

Operation for blindtarmsbetændelse

Ved operation for blindtarmsbetændelse kan der opstå komplikationer, der kan have betydning for fertiliteten. Desuden kan infektionen spredes til æggestokken/livmoderen.

Tidligere ondartet underlivssygdom og kemoterapi

Ved tilfælde af kræft i kønsorganerne, kan organerne være beskadigede, hvilket kan gøre det svært eller umuligt at op​nå graviditet ved samleje.

Kemoterapi kan ødelægge ægcellerne i æggestokkene og være årsag til for tidlig overgangsalder. Link til for tidlig overgangsalder​​​.

Fertilitetsklinikken

Lykkebækvej 14

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Køge

Sekretær:
Træffes mandag-fredag kl. 9.00-12.00 og 14.00-15.00

Sygeplejerske:
Træffes mandag-fredag kl. 13.00-14.00

Laboratorie:
Tidsbestilling til sædanalyse
mandag-fredag kl. 11.00-12.00

Sygeplejerske

Laboratorie

Behandling af ufrivillig barnløshed for kvinder og par, der ønsker sig et barn, baseret på nyeste viden.