Træning i ny fløj R skal klæde medarbejderne på til flytning

Afdelingssygeplejerske Daniela Decca-Winding på Medicinsk Afdeling er i gang med planlægningen af træningen. Hun ønsker, at hendes medarbejdere er bedst muligt forberedt, når de flytter ind i den nye fløj R i august.

I uge 26 og 27 skal de første medarbejdere begynde at træne i den nye bygning, og allerede til maj begynder den første online oplæring i kompetenceportalen. Den fysiske træning i bygningen kommer til at foregå i mindre hold med en holdleder fra egen afdeling, der står for træningen. Der er planlagt fire timers træning per medarbejder.

Klædt på til nye arbejdsgange

En af holdlederne og træningsansvarlig for Medicinsk Afdeling er afdelingssygeplejerske på M3 Daniela Decca-Winding.

- Jeg har en kæmpe ambition om at ville klæde mine medarbejdere bedst muligt på, så de ved, hvad det er for arbejdsgange, der ændrer sig – så det ikke kommer som et chok den dag, vi står der. Muligheden for online oplæring sammen med konkret træning i de fire timer synes jeg er en rigtig god idé. Jo mere man har set, jo mere man har prøvet i den nye bygning – jo mere kan man forhåbentlig glæde sig til at flytte.

Træningen begynder med rundvisning og orienteringsløb. Hvert hold får et sengeafsnit og et ambulatorieafsnit til rådighed ifm. træningen. Under orienteringsløbet får man selv mulighed for at finde og afprøve faciliteterne og de helt almindelige, basale ting, som alle får brug for i hverdagen, når vi er flyttet ind – f.eks. afprøve nedkastskakten eller patientkaldet, prøve at finde gennemstikskabet eller afprøve tilkobling af WOW til storskærm på stuen, så man kan vise patienten noget på den. Der er planlagt to timer til orienteringsløbet.

Case-øvelser med flest mulige faggrupper

I anden halvdel af træningen bliver der mulighed for at gennemspille forskellige cases og scenarier i sengeafsnittet og ambulatorieafsnittet. Der er lagt op til, at alle øver sig i arbejdsgangene omkring akut-patienter og hjertestop.

Som træningsansvarlig har Daniela Decca-Winding bl.a. til opgave at stå for det case-materiale, der skal arbejdes med.

- Jeg forbereder nogle lavpraktiske cases, som involverer så mange samarbejdspartnere som muligt, så man får afprøvet sin rolle i den enkelte situation. Det kan være en patient, der sidder i en stol og bliver respiratorisk dårlig, så lægen skal på banen. Patienten skal mobiliseres op i sengen. Man skal ud og finde Roberta, der skal lægges et kateter – hvordan får vi bestilt det, og hvor henter vi det? Hvad skal serviceassistenten hente, og er der brug for noget fra medicinrummet, som sygeplejersken skal hente?

Holdet kan også dele sig op i mindre grupper, eksempelvis med de kolleger, man ofte arbejder sammen med - og gennemgå cases i enten sengeafsnittet eller ambulatoriet. Man kan eksempelvis prøve at indkalde en patient og se, hvordan det ser ud på velkomststanderen og inde i systemet, gennemspille varehåndtering i den nye logistikkerne eller medicinering.

Lækre nye faciliteter

For Daniela Decca-Winding kommer træningen til at foregå under overskriften ”Bedre arbejdsvilkår”.

- Vi glæder os til nogle fede arbejdsforhold. Lige nu har vi bad og toilet på gangen – det er så gammeldags som noget kan være, i hvert fald på M3. Så det bliver meget mere lækkert og bedre i det nye. Men erfaringen fra Covid er, at det kan blive ensomt på enestuer, hvor man ikke ser kollegerne eller skal lede efter dem. Så i forbindelse med træningen er jeg også opmærksom på det kollegiale og det gode sammenhold, vi har nu – det skal vi vedligeholde og udvikle.

Målet er, at 80 pct. af medarbejderne i de flyttende afdelinger kommer igennem træningen i løbet af de to uger.

Medicinsk afdeling har valgt at have fire træningsdage i uge 26 og en opsamlingsdag med træning i uge 27, hvis der f.eks. har været sygdom eller andet fravær i uge 26.

Oplæringsmaterialer online fra 1. maj

Før vi får mulighed for at rykke ind i fløj R til træningen i de reelle fysiske rammer der, så bliver der webbaseret oplæring og undervisning, som HR og Uddannelse står for gennem kompetenceportalen. Efter planen bliver det tilgængeligt fra 1. maj. Det kommer bl.a. til at bestå af manualer og videoer, herunder e-læringsmoduler fra udviklere og producenter af systemerne i den nye bygning - eksempelvis undervisning i fælles udstyrsordning-systemet eller hvordan man sender rørpost eller bruger nedkastskakten. Den oplæring, man har gennemgået online, får man så mulighed for at afprøve i praksis i fløj R ifm. træningen.

Efter træningsugerne vil der i juli og august være mulighed for rundvisning i fløj R for medarbejdere, som ikke skal flytte til august, men som får tilknytning til den nye bygning og dermed også har brug for at kunne finde rundt og vide, hvordan bygningen fungerer.

FAKTA

• Nøglen til den nye bygning, fløj R, overdrages fra byggeorganisationen USK til SUH den 15. juni.
  • De næste 10 dage bliver der travlt med at klargøre træningsetagerne. Der skal bl.a. gøres rent. Møbler, pc’er og andet it skal opstilles. Depoter, skabe og medicinrum fyldes op.
  • I uge 26 og 27 får alle flyttende afdelinger og medarbejdere mulighed for at træne i fløj R med adgang til et sengeafsnit og et ambulatorieafsnit.
  • Træningen består bl.a. af en rundvisning, et orienteringsløb og case-øvelser.
  • Der er planlagt fire timers træning per medarbejder, og målet er, at 80 pct. af medarbejderne har gennemgået træningen før indflytningen den 17.-21. august.