Logistikteamet sikrer vareforsyningen

Logistikken omkring levering af varer er et af de områder, der står over for markante ændringer med indflytningen i den nye bygning. Det giver travlhed hos Logistikteamet, der skaber overblik over de varer, afdelingerne bruger, og sikrer forsyningen.

​Det nye logistikkoncept for SUH tager udgangspunktet i, at de rette varer er til stede til rette tid, hvor de skal bruges, eller så nær ved, at det kliniske personale skal bruge mindst mulig tid på at håndtere og gå efter varer. Det kaldes just in time-princippet.

Med introduktionen af den nye logistikløsning skal mange varer ikke længere bestilles. Varer, som i dag bestilles fra sterilcentralen og centrallageret, leveres i den nye bygning efter et forbrugsprincip baseret på statistik over afsnittets forbrug.

Varer leveret med robot

Varerne leveres med robottransport i mobile skabe til logistikkernen. De mobile skabe kommer i første omgang bl.a. til at indeholde sterilvarer, medicin/væsker, forbrugsvarer og engangssterilvarer.

Robotterne afsætter og afhenter vogne i det rene logistikrum, hvorfra en serviceassistent transporterer varerne videre ud på afdelingen, enten til placering i det indbyggede skab i undersøgelses- og behandlingsrummet, i gennemstiksskabet på patientstuen, i nicherne eller i depotrummet. De afdelingspakkede vogne vil i nicherne fungere som skabe, som man tager varerne direkte fra. Det reducerer behovet for omlastning og udpakning af varer – og mængden af pap, der skal fjernes.

Logistikkonsulent Michael James Martin er en del af Logistikteamet og forklarer, at statistikken over afdelingernes forbrug er lavet på baggrund af forbruget i 2019 for ikke at medtage corona-perioden, hvor det var anderledes. Hvert afsnit har gennemgået en vareanalyse for at vurdere vareforbruget, og nu kigger Logistikteamet på placeringen af varer i skabe og på antallet svarende til dagligt forbrug.

Styr på standardindhold i stueskabene

Forbrugsstatistikken og sortimentlister fra afdelingerne indgår som del 1 af de sortiment workshops, som Driftsafdelingens Logistikteam satte i gang i marts 2021 for at sikre forsyningen af varer fra Sterilcentralen (sterile engangsartikler), Centraldepotet og leverandører til de seks flyttende afdelinger, forklarer Michael James Martin, mens han viser rundt i det rum i kælderen, hvor workshoppen i øjeblikket finder sted.

Her er Janne Bardino fra Øre-, Næse- og Halskirurgisk Ambulatorium i gang med at finde frem til, hvilke varer, der skal være standardindhold i skabene på stuerne og de mobile skabe i nicher og logistikrum i den nye bygning. Indholdet skal forbindes med bestillingssystemet Oracle. Det er del 2 og 3 af workshoppen, og her er logistikteamet gået ind i et tværfagligt samarbejde Lene Gornitzka fra Indkøb, Produktion og Logistik, der er konsulent i Indkøbsafdelingen.

Kurve med standardindhold til skabene i den nye logistikløsning.

”Janne og Lene har bygget en rigtig fin systematik op. De har eksempelvis lavet fire standardkurve og to standardhylder – det betyder, at det er varer, som skal være i alle skabene på alle stuerne i den nye bygning. Kurvene bliver som test sat ind i kopier af de skabe, der vil være på stuerne i den nye bygning for at sikre anvendeligheden. Når standardindholdet er på plads, kan man begynde at fylde op med de varer, der specielt bruges på de enkelte stuer,” siger Michael James Martin.

Flere lagervarer – færre skaffevarer

Janne Bardino og Lene Gornitzka kigger også sammen med Michael James Martin på, om de mange varer, der i dag er skaffevarer og bestilles af den enkelte afdeling gennem Oracle med levering direkte fra leverandøren, i stedet kan blive lagervarer. Lagervarer er den slags varer, der i dag fyldes op med brik-systemet.

Et kig ind i Centraldepotet, hvor der pt. er sat gang i ombygning til sterillager til den overgangsperiode, hvor SUH Køge driver lageret, indtil regionslageret er klar.

Som en del af den nye logistikløsning vil der være et stort regionslager, som man fremover kan få lagervarer fra. Der vil stadig være enkelte skaffevarer, der skal bestilles, eksempelvis specialvarer eller varer, der bruges meget sjældent, men det kommer til at dreje sig om færre varenumre end i dag og bliver dermed også en lettelse for den enkelte afdeling.

Fremtidigt flow

Den nye logistikløsning er indrettet, så hyppigheden af vareleveringer er tilpasset afdelingens forbrug. Det betyder, at afdelingen kan opleve at få leveret varer oftere, end den er vant til i dag. Behovet for depotplads til varer i den enkelte afdeling bliver dermed mindre.

Når afdelingernes varesortiment er kortlagt, og placeringen af varerne i stueskabe, mobilskabe og depoter er besluttet, så handler den sidste del af sortiment workshoppen om at se på antallet af varer per skab eller depot, samt om antallet af og flowet i genopfyldninger.

Varerne i den fysiske workshop, som Logistikteamet bruger til at få et konkret overblik over form og størrelse, består af lagervarer, men for skaffevarernes vedkommende af tom emballage fra afdelingerne. På den måde har man undgået spild af skaffevarer for 55.000 kr. i processen. Varerne i workshoppen må nemlig afskrives og kan ikke senere anvendes til patienter pga. hygiejneregler. Men når alle afdelinger har gennemført workshoppen, bliver varerne doneret til medicinstudierne, så ressourcespild minimeres.