Fløj R i luften

Sjællands Universitetshospital har fået vokseværk. Det blev tirsdag den 16. august fejret med et kig ind i den første, nye senge- og behandlingsbygning, hvor hospitalet nu begynder forberedelserne til indflytningen.

Medarbejderne på Sjællands Universitetshospital fejrede tirsdag den nye bygning med taler, sommersang og snigpremiere på fløj R for medarbejderne.

Projektdirektør Helle Gaub bød velkommen. Hun glædede sig først og fremmest over, at bygningen nu for alvor kan omdannes til et hospital. Hospitalet kan dog ikke kan få nøglerne som først planlagt.

Den endelig ibrugtagningstilladelse er nemlig ikke helt klar.
- Derfor har vi besluttet at bede entreprenøren beholde ansvaret for bygningen lidt endnu, men give hospitalet den nødvendige adgang for at kunne forberede indflytningen. Det giver os en sikker-
hed for at komme i mål med de nødvendige tilladelser uden at sætte planlægningen over styr, sagde Helle Gaub.

Herefter forsatte regionsrådsformand Heino Knudsen, der takkede medarbejdere og bygherrerådgivere i projektorganisationen for foreløbigt 9 års slid.
- Vi kan alle være stolte af den første, nye sengebygning til det samlede Universitetshospital. Det er vigtigt at fejre denne milepæl. Især fordi bygningen jo samtidig bliver en afprøvning af, hvordan hele hospitalet kommer til at fungere, når også de næste tre sengebygninger står færdig med udgangen af 2025 til glæde for hele regionen.

Et hus med fantastisk potentiale

Sygehusdirektør Niels Würgler glæder sig til at komme i gang med det arbejde, der nu begynder for hospitalets medarbejdere:
- Vi får en bygning, som har potentialet til at blive fantastisk. Men vi er langt fra i mål. Først nu begynder det store arbejde for alle vores medarbejdere. Jeg vil sige tillykke til os med første del af Fremtidens SUH. Jeg er sikker på, det bliver en spændende tid, vi nu går ind i.

Rigtig mange medarbejdere er med i arbejdet med at forme de nye rammer og arbejdsgange.

Nye arbejdsgange skal implementeres

Omkring 150 medarbejdere var mødt op for at se deres kommende arbejdsplads.

En af dem, medarbejderrepræsentant Susanne Haunsvig, holdt også tale ved arrangementet.
- De fleste glæder sig til at flytte ind i det nye hus, men nogle er også bekymrede for fremtiden, og det skal respekteres. Alt er ikke klar fra dag ét, og nye arbejdsgange skal implementeres, siger fællestillidsrepræsentant for sygeplejerskerne Susanne Haunsvig og fortsætter:
- Men jeg håber, at når kollegerne kommer ud og får øvet i de nye rammer, at de nye arbejdsgange vil falde naturligt for dem. Fortsæt endelig det gode arbejde med at inddrage medarbejderne. Det er i sidste ende også til gavn for patienterne.

Snigpremiere på ny bygning

Efter taler og sange var der mulighed for at kigge ind i den nye bygning. Det var en anledning til at gå rundt sammen med kolleger og fornemme rummenes størrelse, placering og indretning. Det benyttede mange medarbejdere sig af. Medarbejdere fra projektorganisationen USK og sekretariatet for Fremtidens SUH viste rundt og svarede på spørgsmål.