Laboratoriebygningen

Laboratoriebygningen skal samle laboratoriernes analysefunktioner under samme tag i det omfang, det er muligt. Bygningen kommer til at rumme scannerafsnit og analyselaboratorier, som de kendes i dag. Den overdrages ifølge planen til Region Sjælland i tredje kvartal 2023.

Det nye Laboratoriehus på Sjællands Universitetshospital skal i fremtiden huse fem afdelinger:

• Klinisk Fysiologisk og Nuklearmedicinsk Afdeling

• Klinisk Biokemisk Afdeling

• Patologisk Afdeling

• Klinisk Mikrobiologisk Afdeling

• Klinisk Immunologisk Afdeling

Specialespecifikke faciliteter og fælles løsninger

Bygningen kommer til at rumme specialespecifikke scannerafsnit og analyselaboratorier, som de kendes i dag. Laboratoriebygningen forbindes med det øvrige hospital med rørpost, så alle prøver forventeligt kan sendes ad denne vej og direkte til de respektive laboratorier. Som en del af Fremtidens SUH vil der også blive etableret flere fælles funktioner for laboratorierne. Fx en fælles prøvemodtagelse for prøver fra primærsektor og andre hospitaler samt fælles varemodtagelse og logistikfaciliteter. Derudover vil bygningen komme til at indeholde fælles laboratorieområder samt kapacitet til at det regionale pandemiberedskab.

Klinisk Fysiologisk og Nuklearmedicinsk Afdeling får sin egen del af bygningen, hvor der som det eneste sted i bygningen også vil være adgang for patienter.

Den 11.500 kvadratmeter store bygning overdrages efter planen fra totalentreprenøren Pihl-Konsortiet - til Region Sjælland i tredje kvartal 2023. Herefter vil der ske mangeludbedring og byggeorganisationen USK vil foretage de sidste tilpasninger, forud for at bygningen kan overtages af SUH.

Når SUH overtager bygningen, skal der foregå flere forberedelser inden den kan tages i brug. Det drejer sig fx om driftsteknisk kontrol og validering af de nye faciliteter og systemer, lokalegennemgang, træning og uddannelse af personale samt installation af afdelingernes apparatur.

Fremtidens laboratoriefunktioner

Laboratoriebygningen har til formål at samle laboratoriernes analysefunktioner under samme tag i det omfang, det er muligt og giver mening under hensyntagen til det samlede regionale analysebehov på alle regionens sygehuse.

Indflytningen af de enkelte funktioner vil komme til at foregå ad flere omgange, da hver afdeling har særlige forhold og afhængigheder, der skal tages højde for, så regionen igennem hele processen kan få foretaget de nødvendige analyser.

Afdelingerne vil i løbet af 2023 deltage i planlægningsarbejdet med at få placeret alt udstyr og inventar samt at få lavet en samlet plan, der tager højde for de afdelingsspecifikke behov i forbindelse med flytning og ibrugtagning af den nye laboratoriebygning.