Gå til indhold

Susanne Haunsvig

Vi skal fokusere på det, vi gør godt

Sådan lyder opfordringen fra fællestillidsrepræsentant Susanne Rønn Haunsvig

Hvordan sikrer man, at medarbejderne trives i den nye fløj?

Første skridt er at være åben. Når man flytter ind i en ny bygning, vil der være udfordringer. Nogle kan løses, andre er kommet for at blive, indtil de bliver en naturlig del af de nye arbejdsgange. Uanset typen af udfordringer er det vigtigt, at vi får italesat dem over for hinanden og ledelsen. En fjer kan hurtigt blive til fem høns, og derfor skal vi være skarpe på, hvad den specifikke udfordring går ud på. Sørg for at have fakta i orden. Skriv det ned. Send en mail til ledelsen. Til hinanden. I en ny bygning kan man hurtigt få en følelse af dem og os. Det skal vi undgå. Og det gør vi ved at være klare på, hvad vores udfordringer er, og hvordan vi løser dem sammen.

Læs hele magasinet: MAGASIN 2023

Hvordan får man skabt en god kultur i de nye rammer?

Vi kan ikke lave om på alting, fordi vi står i en ny bygning. Og det skal vi heller ikke. Vi skal sørge for at fokusere på det, vi gør godt. Bliv klog på de rytmer og rutiner, som fungerede i den gamle bygning, og tag dem så vidt muligt med ind i den nye. Tag de helt lavpraktiske rutiner med. Det kan være tidspunkterne for morgenmøderne. Det handler om at have det kendte med i det ukendte. Det er et spørgsmål om at føle sig kompetent, tilstrækkelig og fagligt klædt på. Hvis man kun fokuserer på udfordringerne, vil man få en følelse af ikke at gøre det godt nok. Derfor er det vigtigt at dyrke det, vi ved, vi er gode til.

 

Kan man tage alle sine gamle rutiner med i den nye bygning?

Nej, vi bliver også nødt til at acceptere, at vi med de nye koncepter i bygningen må give afkald på nogle af vores gamle rutiner. Man må give afkald på eneretten på nogle ting. Der, hvor afdelingerne flytter sammen, giver man for eksempel afkald på eneretten til sit medicinrum. Til sit køkken. Til personalerummet. Og det kan være irriterende, når klaveret ikke spiller helt rent i den nye bygning. Og hvis der så sidder en ny person og skal spille sammen med en, og de spiller på nogle andre tangenter, så kan man blive utilfreds. Derfor er det vigtigt, at vi bruger tid på at forventningsafstemme med hinanden, og at vi i de snakke er bevidste om, at vi ikke kan få alle forventninger opfyldt.

Kontakt

Adresse

Sjællands Universitetshospital

Strategi og Plan

Kommunikation

Lykkebækvej 1

4600 Køge

Ring til os

Tlf. 56 63 15 00

Tlf. 56 63 15 00

Skriv til os

Øvrig information

Har du en god idé til et emne, vi skal tage op i Magasin?