Niels Würgler Hansen

Af Joanna Vallentin

Hvordan oplevede du indflytningen i fløj R?

Patientflytningen var utrolig velforberedt, og alle involverede var enormt dedikerede og grundige. Det var imponerende at se, hvordan personalet forberedte dagen og talte med patienterne, der lå i sengene, der skulle flyttes, så man kendte hver eneste af de 79 patienter, vi endte med at flytte.  Den der akkuratesse og præcision i planlægningsarbejdet var imponerende at være vidne til. I sådan en situation får man også blik for de mange talenter i organisationen. Altså de mange mennesker, som viste, at de kan noget særligt og også har mod til at sige til og fra. Den dag var der mange, der i den grad levede op til deres ansvar og mere end det.

Læs hele magasinet: MAGASIN 2023

Hvordan synes du så, at medarbejderne har håndteret det hele efter flytningen?

De har været megaseje. Opfindsomme og handlekraftige. Også i forhold til alt det, der ikke fungerer, som det skal. Jeg er godt klar over, at der er en lang række udfordringer, vi skal have løst. Men alle har været meget konstruktive. Ingen har lænet sig tilbage og bare brokket sig. Tværtimod har medarbejderne lænet sig frem og bidraget til at finde løsninger. De har haft krav og forventninger til, at vi som organisation passer på dem. Og vi skal gøre vores bedste for at leve op til de forventninger.

Nu har medarbejderne boet i fløj R i nogle måneder. Hvordan oplever du, at de nye rammer fungerer?

Først og fremmest synes jeg, vi har fået nogle fantastiske fysiske rammer. Patientstuerne er indbydende, og vi oplever, at der er mere ro: Patienterne sover bedre, og vi kan også se tendenser til, at de bruger mindre smertestillende. Det vidner om, at vi har fået en moderne hospitalsbygning, der fungerer efter formålet. Men – der er også nogle udfordringer, der frustrerer personalet – ja, som frustrerer os alle sammen, og som vi arbejder benhårdt på at løse: Elevatorerne volder mange problemer. Ventilationen fungerer ikke, som den skal.  Det er svært at finde vej og orientere sig i det nye wayfinding-system.

Medarbejderne oplever især, at det tager længere tid at komme fra A til B for både personale og patienter. Er det noget, I arbejder på at løse?

Ja, i høj grad.  Vi havde meget kort tid, fra vi fik bygningen, til vi flyttede ind. Så det med at lave scenarietræning på flowet – altså, transporten frem og tilbage i bygningen - havde vi alt for lidt tid til.  Det kunne jeg godt tænke mig, at vi havde haft bedre tid til, så vi havde været bedre forberedt på det, vi står i nu. For jeg må være ærlig at sige, at det er en større udfordring, end vi havde forudset, og jeg kan godt forstå personalets frustration.

Hvad er årsagen til det dårlige flow?

Elevatorerne har vist sig at give en del udfordringer. Der er udfordringer med at få dem til at køre stabilt, og når bare én af dem sætter ud, er det selvsagt virkelig kritisk. Derudover bærer flowet i bygningen præg af, at vi endnu ikke har de tre andre fløje. Det betyder nemlig, at vi ikke kan skabe den horisontale bevægelse mellem de i alt fire fløje, som er nødvendig for at skabe et godt flow rundt på hele hospitalet.

Hvordan vil I løse problemet, indtil de tre andre fløje står klar?

Vi udvikler alle mulige former for work arounds for at skabe et bedre flow – altså midlertidige løsninger, der får hverdagen til at fungere bedre, indtil det primære problem med elevatorkapacitet er løst. Vi får blandt andet analyseret, hvordan vores spidsbelastningsperioder ser ud, og kigger nærmere på, hvad det er, vi transporterer frem og tilbage. Det, vi har erfaret her under elevatorkrisen (nedbruddet i elevatoren 2. maj, red.), har været, at trappegang er en meget vigtig kilde til at skabe bedre flow i bygningen.  Det tror jeg, vi bliver nødt til at arbejde videre med: en kultur, hvor vi er rigtig gode til at gå på trapper. Men kun os, der kan. De, der ikke kan, skal bruge elevatorerne. Men trappegang er selvfølgelig ikke en holdbar løsning i længden. Forhåbentlig lykkes vi med at etablere nogle nye arbejdsgange og en stabil elevatortransport, så vi kan skabe et bedre flow rundt i bygningen, indtil de tre andre fløje står klar i 2027.

Hvilke erfaringer tager du med videre?

Tid, tid, tid. I den her indflytning havde vi godt tre måneder, fra vi fik adgang til bygningen, til vi skulle flytte patienterne ind. Og det er, i forhold til faglige anbefalinger, absurd kort tid. Vi flyttede så hurtigt ind i fløj R, at der var aktivering af bygningen samtidig med, at der var mangeludbedring. Det vil sige, at personalet trænede i de nye rammer, samtidig med at der gik håndværkere rundt i huset. Det var ikke hensigtsmæssigt. Det gør vi anderledes næste gang.

Er der noget, du gerne vil sige til de 670 medarbejdere, der nu bor i fløjen?

Tak! Stor tak for jeres stærke holdånd og for tålmodigheden og viljen til at finde løsninger. Det er i stormen, man ser, hvor dybt rødderne stikker. På vores hospital stikker de dybt.

- Niels Würgler Hansen, sygehusdirektør

Strategi og Plan

Har du en god idé til et emne, vi skal tage op i Magasin?