Gå til indhold

Fra tårnhøjt sygefravær til tæt på 0

Hvordan er det muligt? Som ny oversygeplejerske mødte Christina Brabrand et kriseramt sengeafsnit og vendte skuden. I dag er sygefraværet tæt på 0.
Christina Brabrand var i praktik på Plastik- og Brystkirurgisk Afdeling i slut 90'erne og syntes dengang, det var en fantastisk Afdeling. Derfor søgte hun tilbage, da muligheden som oversygeplejerske viste sig. Det har hun ikke fortrudt.

- Nu møder jeg smilende og glade ansigter. Bekymringsrynkerne i panden er væk. De joker med hinanden, er engagerede, opsøgende, videbegærlige, samarbejder. Det er dejligt at arbejde her, og det smitter positivt af på patienterne, fortæller en glad Christina Brabrand.

På halvandet år er Plastik- og Brystkirurgisk Afsnit med 10 senge og 16 ansatte gået fra et sygefravær på 16,84 % til tæt på 0. Opsigelser, langtidssygemeldinger og, da det stod værst til, kun otte på arbejdet. Resten var vikarer og timelønnede for at holde afsnittet i gang. Da Christina trak sygefraværet i december 2023 var det på 3,8 % og her i maj 0,9 %.  

Jeg deler altid med medarbejderne, og jeg kan se stoltheden lyse, og den stolteste er mig, griner Christina. 

Det store fald i sygefravær bliver fejret

Selvfølgelig har afdelingen også perioder med sygdom, og netop i januar-februar var de nødt til at hente vikarer ind et par gange, fordi det var højsæson med influenza og andet skidt.

Christina ser efter mønstre

Den positive udvikling er resultatet af mange tiltag – store som små.

Allerede 14 dage efter, Christina trådte ind ad døren i Roskilde, meldte hun en ny retningslinje ud for sygemeldinger: Fremover skulle den syge først ringe til vagtlederen og derefter til Christina. Ikke populært hos alle: ”Hvorfor skal vi nu ringe til to personer?”

- Fordi det er nødvendigt. Vagtlederen skal håndtere det praktiske. Men jeg er meget interesseret i at vide, om der er sket noget på arbejdet? Med patienter eller kolleger? Og hvis medarbejderne har lyst til at dele, om de har en ide om cirka hvor længe, de er syge, fortæller Christina.

Medarbejderne bliver ikke spurgt, hvad de fejler, men Christina ser efter mønstre, som hun kan påvirke. For eksempel: Hvis der viser sig et mønster, hvor en medarbejder ofte sygemelder sig op til nattevagter, så vil Christina gøre opmærksom på det mønster, og spørge ind til årsagen. Hvis medarbejderen ikke trives, kan de sammen finde en løsning, der fungerer bedre.

Tillid – tillid - tillid

Fra dag et stak Christina fingeren i jorden, lyttede, observerede og kunne se, at folk hang i med det yderste af neglene. I samtaler med hver enkelt spurgte hun nysgerrigt: Hvem er du som menneske og medarbejder? Og samtidig forsøgte hun at vise, hvem hun selv er:

- Jeg ønsker, vi først og fremmest ser hinanden som mennesker, vi kan have tillid til. Har du tillid, så bliver du løsningsorienteret. Har du tillid, så kommer du, når du har et problem, eller når noget er svært. Omvendt skal jeg gøre mig fortjent til den tillid og vise med handling, at jeg er troværdig og til at stole på: Jeg siger, hvad jeg gør, og gør det, jeg siger. Og jeg handler på det, der skal handles på, for at passe på medarbejderne og sikre patientsikkerheden.

Tillid lyder let, men er svært og skal opbygges over tid – især når tilliden mellem medarbejdere og ledelse har været brudt. Nu skal medarbejderne vænne sig til, at Christina også har tillid til, de kan tage et større ansvar selv. Christina uddelegerer meget mere ansvar til medarbejderne. I dag er næsten alle ressource-personer for et område. For eksempel to sår-ansvarlige, en hygiejne-ansvarlig, en ansvarlig for onboarding m.fl. og under den Klinisk Koordinerende Uddannelsesansvarlige(KKU) er flere områder også uddelegeret.

- At opleve den tillid og ansvar gør folk super engagerede, og de tør tage beslutninger uden altid at spørge mig først. De vokser bare, fortæller Christina.

Selvfølgelig har der også været et kæmpe fokus på at bygge afdelingen op igen, så alle oplever det, som et godt sted at arbejde. Det er lettere, når alle stillinger er besat – og det er de nu. Ved fælles hjælp er det lykkedes at få ansat otte nye sygeplejersker:

- Vi har ansat fire nyuddannede sygeplejersker, og den senest ansatte har nu været her et år. De er sindssygt dygtige og lærer hurtigt, men det tager jo år at komme på niveau med erfarne sygeplejersker. Det når vi også, for vi vil gerne beholde dem længe, siger Christina.

Ny stuegangsstruktur

Plastik- og Brystkirurgisk Afdeling har i 2022 og 2023 fået en ny afdelingsledelse med chefsygeplejerske Lotte Ørsted og cheflæge Nicco Krezdorn. De har også fokus på at uddelegere ansvar, og med et tværfagligt ledelsesteam gøre det nemmere for lederne at træffe beslutninger tæt på medarbejderne.

En god fælles beslutning fra ledelsesteamet har for eksempel været at skabe en ny struktur for stuegang. Før vidste afdelingen ikke, hvornår lægen kom til stuegang. Det var en ubekendt, som var svær at arbejde i – alle ventede på lægen.

Nu kommer lægen kl. 8.30, og der er tid til sparring og måske lidt undervisning, før stuegangen går i gang kl. 9.00. Sygeplejerskerne kan bedre planlægge dagen med patienterne, og der er større tilfredshed.

Bedre hygiejne – mindre sygdom

At få sygefravær ned kan også handle om god hygiejne, så der ikke sker smittespredning. Det er altid godt for både medarbejdere og patienter.

- Derfor er det guld værd at have en hygiejneansvarlig sygeplejerske, som har taget uddannelsen og er super engageret, siger Christina.

Samtidig er ambulatoriet og sengeafsnittet gået sammen om at ansætte en fælles runner, som aflaster sygeplejerskerne. Hun bidrager også til en bedre hygiejne – fx sørger hun for frugten, rydder op i personalestuen og holder køleskabet rent.

Listen er lang, men hvis Christina Brabrand skal fremhæve et område, hun også prioriterer højt, så er det dialog og at involvere medarbejderne. Ved rekrutteringen af nye kolleger er alle blevet inddraget, både til at forme det rigtige stillingsopslag og med at få delt opslaget i netværk og på sociale medier:

- Det har givet en følelse af medansvar og har virkelig sammentømret os som gruppe, fortæller hun.

Også i forbindelse med SUH’s økonomiske problemer forsøger Christina hele tiden at informere godt om, hvad der er på vej, så alle kan nå at tænke med og bidrage med gode forslag:

- Besparelser må ikke komme pludseligt som et lyn fra en klar himmel. Processen skal med, så vi forstår nødvendigheden bag. Og så må vi i fællesskab finde ud af, hvor vi kan reducere i vores forbrug, så det gør mindst ondt.