Anne-Dortes innovative rejse

Sygeplejerske Anne-Dorte Krappers innovative rejse startede med en flygtig idé, udviklede sig til griseforsøg og endte med en forløsende opfindelse. En opfindelse, der kan forkorte kræftpatienters tid i isolation fra flere døgn til få timer, når de indlægges med diarré.

Den dag Anne-Dortes idé blev til virkelighed

Hvad har du udviklet?

Vi har udviklet en metode til at tage afføringsprøver hos vores kræftpatienter, der indlægges med tynd mave eller diarré. Det er et opsamlingsrør, som vi kalder QuickFact.

Når røret indføres i endetarmen, kan man nemt tage en afføringsprøve i stedet for, at patienten skal aflevere en afføringsprøve på et bækken, som sygeplejersken skal samle op.

Hvornår gik det op for dig, at din idé kunne blive til virkelighed?

I 2018 fik jeg en løs tanke om, at man måtte kunne føre noget direkte op til endetarmen, så afføringsprøven kan opsamles med det samme. Den tanke tog jeg med til Matchpoint, hvor jeg sammen med Anders Ohlhues Baandrup fandt på en idé til et opsamlingsrør.

Senere fik vi Lasse Bremholm Hansen med på vores hold. Anders er forskningsingeniør, og han udviklede en prototype på et opsamlingsrør. Lasse er cheflæge på Kirurgisk Afdeling, og i 2019 arrangerede han, at vi i forbindelse med en træningsøvelse for kirurger kunne afprøve vores prototype på grise i narkose.

Da jeg stod med prototypen i hænderne, og jeg kunne se, at den opsamlede det prøvemateriale, den skulle, så blev jeg rigtig, rigtig glad. Dér tænkte jeg, at det kunne blive til noget.

Hvad tænkte du, den dag din opfindelse blev til virkelighed?

Det var i efteråret 2022, at vi fik de sidste nødvendige tilladelser til at afprøve det på patienter. Da jeg prøvede det af på den første patient, og jeg kunne se, at opsamlingsrøret virkede, blev jeg fyldt af begejstring over, at noget, der havde startet med en tanke hos mig, pludselig var en handling, jeg kunne udføre i praksis. Det var en super fed oplevelse.

Hvilken betydning kan din opfindelse få?

For de her patienter er det afgørende, at vi hurtigt finder årsagen til diareen, for typen af behandling afhænger af, om det skyldes den medicinske kræftbehandling eller en infektion.

Men det kan være meget vanskeligt og hårdt for patienterne at levere en afføringsprøve uden urin, for de er ofte meget svækkede. Og hvis der kommer urin i prøven, duer den ikke, og så skal vi starte forfra, og patienten skal opholde sig i længere tid i isolation i tilfælde af, at det skyldes en smitsom infektion.

Det kan tage op til flere døgn, før det lykkes, og det er et kæmpe problem. Med røret kan vi på få timer få svar på prøven og få den rette behandling til patienten.

Aha!

Der bliver dagligt gjort nye opdagelser på et hospital. Her fortæller forskellige faggrupper om fund, som har potentiale til at gøre en forskel for patienterne i fremtiden.

Har du også gjort en spændende opdagelse, som du vil dele med andre?

Skriv til os, hvis du vil dele din historie:

magasin@regionsjaelland.dk