Urologisk Sengeafsnit D11 og D13

Indlæggelse, behandling og besøg på sengeafsnittene.

Indlæggelse

Din indlæggelse

Du kan blive indlagt akut eller planlagt til undersøgelse, behandling eller operation.

Læs om sygdom og behandlinger

Vi bestræber os på, at du føler dig godt tilpas og at du får udførlig information om undersøgelse og behandling.

Akut indlæggelse

Hvis du bliver indlagt akut, får du og dine pårørende alle relevante informationer på hospitalet.

Planlagt indlæggelse

Hvis du skal indlægges til en planlagt operation, får du den nødvendige information i dit indkaldelsesbrev til forundersøgelse og operation.

Film: Planlagt indlæggelse.​​​​​​​​​​​

Der er mange ting du skal huske, når du skal indlægges på sygehuset. Her kan du se, hvordan en typisk indlæggelse foregår.

Døgnrytme på sengeafsnittet

Plejepersonalet har vagtskifte kl. 7, 15 og 23. Lige inden og efter vagtskifte har vi særligt travlt.

Stuegang

Stuegang foregår på hverdage med mindre andet er aftalt. Ikke alle kan forvente stuegang hver dag, men er det relevant hos dig, taler lægerne med dig om undersøgelser og operation. Lægerne giver også besked om resultaterne af din behandling.

Hvis du vil tale med en læge ud over stuegang, kan du aftale det med personalet.

Vær aktiv, mens du er indlagt

En del af tiden går med at vente og hvile, når du er indlagt. Hvis du kan og må, så vær aktiv i det omfang, dit helbred tillader.

Du kan for eksempel gå en tur med en pårørende. Husk at give personalet besked.

Mad og drikke

Det er vigtigt, at du får den næring og væske, du har brug for. Vi kan tilbyde dig en mængde valgmuligheder.

I vid udstrækning kan du ud fra vores menuer få det du ønsker dig – når du ønsker det.

Underholdning - vis hensyn

Du må gerne bruge mobiltelefon, tablet eller bærbar computer, men vis hensyn til andre patienter. Det er fx en god idé at have høretelefoner med.

Udskrivelse

Det er vigtigt, at du er tryg, når du skal hjem. Stil spørgsmål, hvis du er i tvivl. Du skal blandt andet have svar på følgende spørgsmål:

• Hvilken medicin skal jeg tage?
  • Er der noget, jeg være særligt opmærksom på?
  • Har I givet hjemmeplejen besked om, at jeg kommer hjem?

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os, det første døgn efter du er kommet hjem. Derefter skal du ringe til din egen læge.

Information til pårørende

Som pårørende kan du støtte og hjælpe. Både praktisk i forbindelse med pleje, men også ved at lytte og stille spørgsmål.

Fri besøgstid - vis hensyn

Vi har fri besøgstid. Vis hensyn til andre indlagte patienter og personalet.

Efter kl. 21 beder vi om, at besøg foregår i opholdsstuen. I forbindelse med undersøgelse eller behandling af andre patienter kan det være, at vi beder jer forlade stuen.

Kontaktpårørende

Det er en stor hjælp, hvis I som pårørende aftaler, hvem der skal være den kontaktperson, vi informerer. Kontaktpersonen er også den, der kan ringe til os og derefter give information videre til resten af familien.

Vi prioriterer en høj hygiejnisk standard, når du er indlagt, og det kan du selv og dine pårørende hjælpe med.

Hygiejne

Rene hænder redder liv - bakterier og virus spr​eder sig via hænderne. Vask dine hænder grundigt - og sprit dem af bagefter. Så er risikoen for at sprede bakterier mindre.

Blomster

På grund af hygiejne må du ikke medbringe planter med jord på. Afskårne blomster er ok.

Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Urologisk Afdeling

Urologisk Sengeafsnit D11 og D13

Sygehusvej 6, 1. sal

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Besøgstider

Vi har fri​ besøgstid - vis hensyn.

Sengeafsnit D11

Sengeafsnit D13