Anlæggelse af dræn med ultralyd

Ultralyds-skanning med anlæggelse af dræn foregår i forbindelse med indlæggelse. Læs informationer om undersøgelsen her.

Film - Sådan foregår en ultralydsundersøgelse

Før behandlingen

Du skal være indlagt, og du vil blive kørt i seng til undersøgelsen.

Dagen før eller samme morgen får du taget blodprøver på din afdeling. Du får besked på afdelingen, om du må spise og drikke normalt, eller om du skal faste.

Hvis du tager blodfortyndende medicin, skal du holde pause med dette nogle dage før behandlingen og starte med tabletterne igen nogle timer efter behandlingen. Personalet på afdelingen orienterer dig om dette.

Er du i tvivl om noget, kan du spørge på din afdeling. Hvis personalet ikke kan besvare dine spørgsmål, kontakter de Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling)

Selve behandlingen

Behandlingen varer ca. 45 min., og du skal ligge i din seng under hele behandlingen.

Området, hvor du skal have lagt dræn, bliver smurt med vandopløselig gelé. Lægen skanner området for at finde det rigtige sted til placering af drænet, og herefter bliver du lokalbedøvet. Området bliver dækket med sterile papirstykker.

Når lokalbedøvelsen virker, anlægger lægen drænet ved hjælp af ultralyd. Selvom du har fået lokalbedøvelse, vil du kunne mærke, at drænet bliver stukket igennem huden.

Drænet bliver fastgjort med et specielt plaster. Drænet skal blive siddende, til der ikke længere er brug for det. Du vil få nærmere information om dette på din afdeling

Efter behandlingen

Efter nogle typer drænanlæggelse skal du være fastende og sengeliggende i op til 3 timer. Afdelingen vil informere dig om dette.

I de fleste tilfælde må du spise og drikke, som du plejer.

Du kan blive lidt øm på det sted, hvor du er blevet stukket. Du skal passe på, at der ikke bliver trukket i drænet, da det vil kunne falde ud.

I nogle tilfælde er det nødvendigt at skylle drænet med saltvand flere gange dagligt.

Svar på undersøgelsen

Røntgen og Skanning (Billeddiagnostisk Afdeling) sender svaret på undersøgelsen til den læge eller afdeling/ambulatorium, som har henvist dig til undersøgelsen

Du kan læse mere på Patienthåndbogen.​

Kontakt Køge

Sjællands Universitetshospital, Køge

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling)

Orange Fløj C

Kort over Sjællands Universitetshospital, Køge

Mandag-torsdag kl. 9.00-15.00
Fredag kl. 9.00-14.00.

1 Maj
Lukket for planlagte undersøgelser og drop in røntgen

Kontakt Roskilde

Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling )

Sygehusvej 6

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

​​Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 8.00-15.00
Onsdag kl. 9-15.00.

Drop-in hverdage Kl. 8.00-13.00.
Onsdag dog fra kl. 9.00-13.00.

Mandag-torsdag kl. 9.00-15.00
Fredag 9.00-14.00