Anlæggelse af dræn i nyren

Ultralydsskannning med anlæggelse af dræn i nyren foregår i røntgenafsnittet. Læs informationer om undersøgelsen her.

​​​​Før undersøgelsen

Du skal være indlagt, og du vil blive kørt i seng til undersøgelsen.

Dagen før eller samme morgen får du taget blodprøver på din afdeling. Du får besked på afdelingen, om du må spise og drikke normalt, eller om du skal faste.

Hvis du tager blodfortyndende medicin, skal du holde pause med dette nogle dage før behandlingen og starte med tabletterne igen nogle timer efter behandlingen. Personalet på den afdeling, hvor du er indlagt, orienterer dig om det.

Er du i tvivl om noget, kan du spørge på din afdeling. Hvis personalet ikke kan besvare dine spørgsmål, er de velkomne til at kontakte Billeddiagnostisk Afdeling.

Selve undersøgelsen

Undersøgelsen varer ca. 45 min.

Undersøgelsen varer ca. 45 minutter. Du skal enten ligge på maven eller på siden i din seng. Området, hvor du skal have lagt dræn, bliver smurt med vandopløselig gelé.

Lægen skanner nyren for at finde det rigtige sted til placering af drænet, og herefter bliver du lokalbedøvet i området.

Når lokalbedøvelsen virker, fører lægen drænet ind i det valgte område. Selvom du har fået lokalbedøvelse, vil du kunne mærke, at drænet bliver stukket ind i nyren. Når der kommer urin ud af drænet, ligger det korrekt.

Drænet bliver fastgjort med et specielt plaster. Drænet skal blive siddende, til der ikke længere er brug for det. Plejepersonalet vil sørge for, at drænet bliver koblet til en drænpose, som urinen kan løbe ned i.

Efter undersøgelsen

Personalet på afdelingen fortæller dig, hvornår du må spise og drikke.

Du kan blive lidt øm på det sted, hvor du er blevet stukket. Du skal passe på, at der ikke bliver trukket i drænet, da det vil kunne falde ud.

Du skal være indlagt til observation til dagen efter drænanlæggelsen, med mindre andet bliver besluttet af din afdeling.

Svar på undersøgelsen?

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling) sender svaret på undersøgelsen til den læge eller afdeling/ambulatorium, som har henvist dig til undersøgelsen.

Du kan læse mere på Patienthåndbogen.​

Kontakt Køge

Sjællands Universitetshospital, Køge

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling)

Orange Fløj C

Kort over Sjællands Universitetshospital, Køge

Mandag-torsdag kl. 9.00-15.00 og fredag kl. 9.00-14.00.

Røntgen, ultralyd, MR- og CT-skanning.

Kontakt Roskilde

Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling )

Sygehusvej 6

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

​​Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 8.00-15.00
Onsdag kl. 9-15.00.

Drop-in hverdage Kl. 8.00-13.00. Onsdag dog fra kl. 9.00-13.00.

Mandag-torsdag kl. 9.00-15.00 og fredag 9.00-14.00

MR-skanninger, CT-skanninger og undersøgelser med røntgen og ultralyd.