Røntgenundersøgelse med anlæggelse af kateter i urinvejene

Røntgenundersøgelse med anlæggelse af kateter i urinvejene (JJ kateter) foregår i røntgenafsnittet. Læs informationer om undersøgelsen her.

Før undersøgelsen

Du skal være indlagt og bliver kørt i seng til undersøgelsen. Du skal spørge personalet på din afdeling om, hvordan du skal forholde dig med den medicin, som du plejer at tage. Personalet på den afdeling, hvor du er indlagt, vil give dig smertestillende medicin inden undersøgelsen for at mindske eventuelle smerter eller ubehag.

Selve undersøgelsen

Undersøgelsen varer ca. 1 time.

Du skal ligge på et leje til gennemlysning. Gennem dit nyrekateter bliver der sprøjtet kontrast ind. Under gennemlysning føres en tynd leder via nyrekateteret fra nyren til blæren. Via lederen lægges JJ-kateteret, så det ligger i urinlederen fra nyren til blæren. Lederen fjernes derefter. Nyrekateteret forbliver i nyren til dagen efter, hvor du kommer til kontrol. Ved kontrollen får du sprøjtet kontrast ind i kateteret for at se, om JJ-kateteret fungerer, som det skal. Derefter fjernes kateteret i nyren.

Allergi

Er du allergisk eller har du tidligere fået kontrast og reageret på det, skal du oplyse os om det.

Efter undersøgelsen

Du må spise og drikke, som du plejer.

Svar på undersøgelsen

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling) sender svaret på undersøgelsen til den læge eller afdeling/ambulatorium, som har henvist dig til undersøgelsen.

Risici ved undersøgelsen

Til undersøgelsen bliver du udsat for røntgenstråler. Den stråling, du bliver udsat for ved en undersøgelse med røntgen, svarer højst til nogle få års dosis af den naturlige baggrundsstråling.

Hvis du er gravid, eller hvis der er mulighed for, at du er gravid, er det vigtigt, at du kontakter os inden undersøgelsen. Et foster er særligt følsomt over for røntgenstråler.

Du kan læse mere om stråling og risici i Strålingsguiden https://www.sst.dk/da/udgivelser/2013/straalingsguiden---ioniserende-straaling.

Kontakt Roskilde

Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling )

Sygehusvej 6

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

​​Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 8.00-15.00
Onsdag kl. 9-15.00.

Drop-in hverdage Kl. 8.00-13.00.
Onsdag dog fra kl. 9.00-13.00.

Mandag-torsdag kl. 9.00-15.00
Fredag 9.00-14.00

1 Maj
Lukket for planlagte undersøgelser og drop in røntgen