Røntgenundersøgelse af blodkar i arm

Røntgenundersøgelse af blodkar i arm foregår i røntgenafsnittet. Læs informationer om undersøgelsen her.

Før undersøgelsen

Du skal måske have taget blodprøve inden undersøgelsen. Ellers er der ingen forberedelse.

Blodprøve inden undersøgelsen

Til undersøgelsen skal du have kontrast, som udskilles gennem nyrerne. Derfor skal du have taget en blodprøve inden undersøgelsen, hvis du har:

• en nyresygdom eller er opereret i nyrerne
• forhøjet blodtryk
• urinsyregigt
• diabetes

Blodprøven viser din nyrefunktion, og du skal senest få den taget dagen før din undersøgelse og må max. være 3 måned gammel. Lægen, som henviser dig til undersøgelsen bestiller blodprøven, er du i tvivl skal du kontakte den henvisende læge.

Kontrast

Kontrast er en farveløs væske, som kun er synlig på billederne og som udskilles gennem nyrerne i løbet af et døgn.
De fleste oplever ikke ubehag ved at få kontrast, men du kan opleve et kort øjeblik med varme eller trang til at tisse. Ganske få får kvalme eller udslæt på huden. Meget sjældent kan man opleve moderate eller svære bivirkninger i form af åndenød, udbredt udslæt eller andre allergilignende reaktioner (anafylaksi). Reaktioner ses hyppigere hos personer, der har kendt astma, allergi eller tidligere har reageret på kontraststof.

Allergi eller overfølsomhed

Har du allergi eller har du tidligere fået kontrast og oplevet overfølsomhed, skal du fortælle det til os, når du møder til undersøgelsen.

Selve undersøgelsen

Undersøgelsen varer ca. 45 minutter.

Du skal ligge på et leje til undersøgelsen. Lægen sætter et stramt bånd om din underarm, hvorefter lægen lægger et lille plastikrør i en blodåre. Lægen giver dig en indsprøjtning med kontrastvæske gennem plastikrøret. Kontrastvæsken bliver ført op gennem armen sådan, at man kan se dine blodårer på røntgenbillederne. Du kan muligvis føle lidt varme i armen et øjeblik. Kontrastvæsken er en vandklar væske, som forsvinder med urinen i løbet af et døgn, og den kan ikke ses.

Efter undersøgelsen

Du skal vente i afdelingen i ca. 30 minutter efter undersøgelsen for at se, om du evt. får en reaktion på kontrasten.

Du skal holde øje med, at du ikke bløder fra det sted, hvor plastikrøret blev lagt.

Der er ingen øvrige forholdsregler efter undersøgelsen.

Svar på undersøgelsen

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling) sender svaret på undersøgelsen til den læge eller afdeling/ambulatorium, som har henvist dig til undersøgelsen.

Risici ved undersøgelsen

Til undersøgelsen bliver du udsat for røntgenstråler. Den stråling, du bliver udsat for ved en undersøgelse med røntgen, svarer højst til nogle få års dosis af den naturlige baggrundsstråling.

Du kan læse mere om stråling og risici i Strålingsguiden https://www.sst.dk/da/udgivelser/2013/straalingsguiden---ioniserende-straaling.

Kontakt Roskilde

Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling )

Sygehusvej 6

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

​​Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 8.00-15.00
Onsdag kl. 9-15.00.

Drop-in hverdage Kl. 8.00-13.00.
Onsdag dog fra kl. 9.00-13.00.

Mandag-torsdag kl. 9.00-15.00
Fredag 9.00-14.00

1 Maj
Lukket for planlagte undersøgelser og drop in røntgen