MR-skanning - fastende med kontrast og væske

MR-skanning med faste, kontrast og væske foregår i skannerafsnittet. Læs informationer om undersøgelsen her.

Film: Sådan foregår en MR-skanning​

Watch the video in other languages

Engelsk: MRI Scan

Tyrkisk: MR tarama

Bosnisk: MRI skeniranje

Om MR-skanning

En MR-skanner fremstiller billeder i “tynde snit” ved hjælp af magnetisme og radiobølger. Skanneren er et ca. 150 cm langt rør, der er oplyst og åbent i begge ender.
Under undersøgelsen ligger du på et leje, der kører ind i skanneren. Undersøgelsen er delt op i perioder, hvor du vil høre en række bankelyde. Det er vigtigt, at du ligger stille under hele undersøgelsen.

Blodprøve inden undersøgelsen

Du skal have taget en blodprøve inden undersøgelsen, hvis du er under 2 år, over 65 år eller har:

• en nyresygdom eller er opereret i nyrerne
• forhøjet blodtryk
• urinsyregigt
• diabetes

Blodprøven viser din nyrefunktion, og du skal senest få den taget dagen før din MR-skanning og må max. være 1 måned gammel. Lægen, som henviser dig til MR-skanningen bestiller blodprøven, er du i tvivl skal du kontakte den henvisende læge.

Kontrast

Du skal have to slags kontrast. Det ene stof skal du drikke. Kontrasten fordeler sig i mavesæk og tarme. På den måde kan vi skelne organerne fra hinanden.

Den anden kontrast bliver sprøjtet ind i en åre i armen. Stoffet ændrer de magnetiske signaler. På den måde bliver forskellen på blodkar, organer og væv tydeligere.

Kontrast giver som regel ikke ubehag eller bivirkninger.

Meget sjældent opleves moderate eller svære bivirkninger i form af åndenød, udbredt udslæt eller andre allergilignende reaktioner (anafylaksi). Reaktioner ses hyppigere hos personer, der har kendt astma, allergi eller tidligere har reageret på kontraststof.

Allergi eller overfølsomhed

Har du allergi eller har du tidligere fået kontrast og oplevet overfølsomhed, skal du fortælle det til os, når du møder til undersøgelsen.

Før undersøgelsen

• Du må ikke spise og drikke fire timer før undersøgelsen. Du må gerne tage din medicin som sædvanligt.

• Du skal fjerne make-up og metalgenstande fx halskæder, piercinger, BH og trøjer/bluser med metal inden undersøgelsen.

• Giv personalet besked, hvis du har gennemgået karoperationer, fået indsat øreprotese, har pacemaker eller har metalrester efterladt i kroppen efter en ulykke eller arbejdsskade. Det skal du gøre både af hensyn til billedkvaliteten og din egen sikkerhed. Bruger du medicinske plastre, skal du oplyse om det, når du møder til undersøgelsen.

• Det er en god idé at gå på toilettet inden undersøgelsen.

• Hvis du lider af klaustrofobi, kan det føles ubehageligt at blive undersøgt i MR-skanneren. Hvis du har behov for angstdæmpende og beroligende medicin, skal det ordineres af din egen læge eller lægen, som har henvist dig til undersøgelsen.

• Inden undersøgelsen gennemgår vi sammen det kontrolskema, som du har udfyldt med den henvisende læge, da du blev henvist til MR-skanning.

Selve undersøgelsen

Undersøgelsen varer ca. 40 minutter, men du skal afsætte ca. to timer og 30 minutter. Du skal drikke en væske en time før, du skal skannes. Væsken får du her i afdelingen.

Under hele undersøgelsen kan personalet se dig, og du kan let komme i kontakt med personalet

Undervejs i skanningen skal du muligvis have noget medicin, som får tarmene til at slappe af.

Efter undersøgelsen

Du skal vente i afdelingen i cirka 30 minutter efter undersøgelsen, så vi ved, at du ikke reagerer med overfølsomhed på kontrasten.

Hvis du oplever tiltagende bivirkninger, når du har forladt afdelingen, skal du kontakte din egen læge eller lægevagten. Hvis du får svære bivirkninger, f.eks. tiltagende åndenød, besvimer eller anden alvorlig påvirkning, så ring 112.

Svar på undersøgelsen

Røntgen og Skanning (Billeddiagnostisk Afdeling) sender svaret på undersøgelsen til den læge eller afdeling/ambulatorium, som har henvist dig til undersøgelsen.

Kontakt Køge

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling)

Orange Fløj C

Lykkebækvej 1

Kort over Sjællands Universitetshospital, Køge

Mandag-torsdag kl. 9.00-15.00 og fredag kl. 9.00-14.00.

Røntgen, ultralyd, MR- og CT-skanning.