CT-vejledt vævsprøve af lungen

CT-vejledt vævsprøve af lungen (biopsi) foregår i skannerafsnittet. Læs informationer om undersøgelsen her.

Om CT-skanning

En CT-skanning er en røntgenundersøgelse, der ved hjælp af en computer fremstiller tværsnitsbilleder af kroppen og organerne.

Vigtigt for dig, der får blodfortyndende medicin eller Hjertemagnyl

Du skal holde pause med medicinen nogle dage før undersøgelsen. Lægen, som har henvist dig til undersøgelsen, fortæller dig, hvor mange dage før undersøgelsen, du skal holde pause, og hvornår du må starte med medicinen igen.

Blodprøver inden undersøgelsen

Du skal have taget blodprøve dagen før undersøgelsen eller tidligt om morgenen på selv undersøgelsesdagen. Blodprøverne viser, hvor godt dit blod størkner. Lægen eller personalet fra den afdeling eller det ambulatorium, som har henvist dig til undersøgelsen, vil informere dig om dette samt sørge for at bestille blodprøverne.

Inden undersøgelsen

Du får udleveret hospitalstøj, som du skal tage på, og du bliver kørt i en seng til undersøgelsen.

Du må spise og drikke indtil fire timer før undersøgelsen.

Du har mulighed for at få noget afslappende medicin en time før undersøgelsen.

Du skal fjerne metalgenstande fx halskæder, piercinger, BH og trøjer/bluser med metal fra det område, der skal undersøges.

Selve undersøgelsen

Undersøgelsen tager ca. 45 minutter, men du skal afsætte ca. tre timer.

Når du bliver skannet, ligger du på et leje, der bevæger sig. Det er vigtigt, at du ligger helt stille, mens undersøgelsen laves. Du har god plads omkring dig. Personalet, der udfører undersøgelsen, vil være i kontakt med dig hele tiden.

Ved hjælp af billederne fra CT-skanningen, kan lægen finde det korrekte sted i din lunge, hvor vævsprøven skal tages. Lægen lokalbedøver området, hvor vævsprøven skal tages. Det vil spænde, svie og kan gøre ondt, når du får lokalbedøvelsen.
Når lokalbedøvelsen virker, stikker lægen en nål ind, og når nålen trækkes ud igen, kommer der et lille stykke væv med ud. Nogle gange skal der tages flere vævsprøver.
Når undersøgelsen er slut, sender vi vævsprøverne til undersøgelse.

Selvom du har fået lokalbedøvelse, vil du kunne mærke, når nålen stikkes ind, men det gør ikke ondt.

Efter undersøgelsen

Du bliver kørt tilbage til afdelingen eller ambulatoriet efter undersøgelsen, hvor du skal vente i cirka en time på en røntgenundersøgelse af lungen.

Du kan få blodigt opspyt, og du kan blive øm på det sted, hvor vævsprøven er taget.

Du må spise og drikke, som du plejer.

Svar på undersøgelsen

Røntgen og Skanning (Billeddiagnostisk Afdeling) sender vævsprøven til undersøgelse og efter 5-10 dage, kommer der svar til den afdeling eller ambulatorium, som har henvist dig til undersøgelsen.

Risici ved undersøgelsen

Der er risiko for, at lungen klapper sammen efter vævsprøven. Dette kan ske med det samme eller i timerne lige efter vævsprøven. Vi tager derfor et røntgenbillede af dine lunger, og du skal muligvis have lagt et dræn i lungen. Det kan betyde, at du skal være indlagt i 2-3 dage.

Til undersøgelserne bliver du udsat for røntgenstråler. Den stråling, du bliver udsat for ved en CT-skanning, svarer højst til nogle få års dosis af den naturlige baggrundsstråling.

Hvis du er gravid, eller hvis der er mulighed for, at du er gravid, er det vigtigt, at du kontakter os inden undersøgelsen. Et foster er særligt følsomt over for røntgenstråler,

Du kan læse mere om stråling og risici i Strålingsguiden https://www.sst.dk/da/udgivelser/2013/straalingsguiden---ioniserende-straaling

Kontakt Roskilde

Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Røntgen og skanning (Billeddiagnostisk Afdeling )

Sygehusvej 6

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

​​Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 8.00-15.00
Onsdag kl. 9-15.00.

Drop-in hverdage Kl. 8.00-13.00.
Onsdag dog fra kl. 9.00-13.00.

Mandag-torsdag kl. 9.00-15.00
Fredag 9.00-14.00

1 Maj
Lukket for planlagte undersøgelser og drop in røntgen