Fordele og ulemper ved screening

Der er mange fordele ved at blive screenet for brystkræft, men der er også en række ulemper.

​​Hvor mange får konstateret brystkræft?

Hver gang vi screener 100 kvinder, bliver cirka 3 indkaldt til en supplerende undersøgelse. Ud af de 3 kvinder, der bliver indkaldt til en supplerende undersøgelse, får 1 kvinde konstateret brystkræft.

Bliver du indkaldt til en supplerende undersøgelse på Afsnit for Brystundersøgelser, Sjællands Universitetshospital Roskilde, får du udført en mammografioptagelse og en ultralydsscanning, og vi tager eventuelt også en vævsprøve.

Hvis der bliver taget en vævsprøve, bliver du henvist til Plastkirurgisk & Brystkirurgisk Afdeling på Sjællands Universitetshospital, Roskilde for at få svar på prøven.

​Fordele ved screeningen

Der er flere fordele ved mammografiscreening.
Den største fordel er, at færre kvinder dør af brystkræft. Både danske og udenlandske undersøgelser viser, at mammografiscreening har reduceret risikoen for at dø af brystkræft med en tredjedel.

Ved mammografiscreening er det muligt at finde de små kræftknuder, som endnu ikke kan føles og endnu ikke har spredt sig til lymfeknuderne.

Muligheden for en brystbevarende operation øges, jo tidligere en knude bliver opdaget.

Ulemper ved screeningen

Mammografiscreening har også ulemper. En mammografiundersøgelse kan være ubehagelig, og da det er en røntgenundersøgelse, bliver der brugt røntgenstråler. Det er dog en lav dosis.

Screeningen kan i nogle tilfælde påvise brystkræft, som ikke ville have fået betydning i din livstid. Ved at deltage i screeningen risikerer du dermed at få en overbehandling, der er unødvendig og som kan have skadesvirkninger.

Mammografiscreening er ikke en perfekt undersøgelse. Der kan både være falsk positive resultater og falsk negative resultater.

Falsk positivt resultat betyder, at en kvinde bliver indkaldt til en supplerende undersøgelse, som viser, at kvinden ikke har kræft.

Falsk negativt resultat betyder, at kvinden har kræft, som ikke kan ses på mammografibillederne.

Hvis du får mistanke om noget forkert i brysterne, skal du søge læge, også selvom du er blevet mammografiscreenet.​

Flere informationer

Læs mere om risici ved røntgenstråler her

Sjællands Universitetshospital, Roskilde