Trommehindedræn – operation på børn (tubulation)

Se hvad der skal ske under operationen, og hvordan du og dit barn forbereder jer.

​Formål

Dit barn skal have lagt et lille dræn i trommehinden, fordi der er vedvarende eller hyppige infektioner i mellemøret. Drænet fungerer som afløb og ventilationskanal fra øregangen til mellemøret.

Forundersøgelse

Forundersøgelsen foregår i ambulatoriet inden operationen. Her skal I tale med:

• Lægen om operationen
  • Sygeplejersken om forløbet
  • Eventuelt narkoselægen om bedøvelsen

Dit barn skal eventuelt have taget blodprøver og yderligere undersøgelser. Forbered gerne en liste med dine spørgsmål, som du kan tage med til forundersøgelsen.

Hvis dit barn har feber eller er syg inden operationen

Kontakt os hurtigst muligt, hvis dit barn har feber eller andre tegn på sygdom i dagene inden operationen. Så kan vi vurdere, om vi skal udsætte operationen.

Forbered dig og dit barn inden operationen

Dagen før din operation (en hverdag) skal du ringe til os mellem kl. 14.30-15.30 eller efter kl. 18.00 og få oplyst dit mødetidspunkt på operationsdagen.​ Planlæg spisetider i forhold til faste før operationen. Søskende har ikke adgang til operationsgangen og opvågningen. Derfor opfordrer vi til, at søskende bliver hjemme.

Dit barns medicin

Hvis dit barn tager medicin, skal I følge de aftaler, du har lavet med de forskellige læger ved forundersøgelsen. Vær især opmærksom på diabetes-medicin. Husk at medbringe dit barns vanlige medicin ved indlæggelsen.

Faste før operationen

Dit barn må spise mad indtil seks timer før operationen. Hvis dit barn får brystmælk, må dit barn få brystmælk indtil fire timer før operationen. Dit barn må ikke drikke nogen andre former for mælk– inklusiv havremælk, mandelmælk med videre, senere end seks timer før operationen.

Dit barn må gerne drikke klare væsker indtil en time før operationen - det vil sige vand, saft, sodavand eller juice uden frugtkød. En time før operationen bliver dit barn opfordret til at drikke sidste glas ”klar væske” inden operationen. Herefter må dit barn ikke få noget at drikke. Hvis dit barn ikke faster, bliver operationen aflyst.

Sjællands Universitetshospital, Køge

Øre-, Næse- og Halskirurgisk Afdeling

Operationsafsnit

Opgang N

Lykkebækvej 1, 1. sal

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Køge

Operationer gennemføres:
Mandag til torsdag kl. 8.00 - 18.00
Fredag kl. 8.00 - 15.30.

Hvis du er nødt til at melde afbud!
Ring til os med det samme. Så kan vi indkalde en anden patient og undgå lange ventelister.

Mandag til torsdag kl. 9.00 til 15.00
Fredag kl. 9.00 til 14.00