Radiofrekvens-ablation af knude i skjoldbruskkirtlen

Radiofrekvens-ablation er en sikker behandling og et godt alternativ til kirurgi

Radiofrekvens-ablation af knude i skjoldbruskkirtlen

Kort om behandlingen:

Du har fået konstateret en godartet knude i din skjoldbruskkirtel. Vi kan tilbyde dig behandling med radiofrekvensablation, hvorved vi opvarmer områder af knuden, så den skrumper over de kommende måneder. Den maximale effekt ses typisk efter seks måneder.

Formålet med behandlingen

Er at gøre knuden mindre, at forhindre at den vokser igen, samt at mindske de gener, som knuden giver dig. Skulle knuden mod forventning vokse igen, kan der behandles med radiofrekvensablation igen. Radiofrekvensablation er en sikker behandling og et godt alternativ til kirurgi. Det er på dette grundlag, vi nu har valgt at tilbyde behandlingen i Danmark.

Behandlingens varighed og medicin

Du skal afsætte ca. tre timer – selve behandlingen tager ca. 30 min. Der er lidt forberedelsestid og efter behandlingen, skal du blive til observation i et par timer. Her ligger vi lidt koldt på halsen, for at forebygge hævelse.

Hjemmefra må du meget gerne tage

2 tabl Paracetamol på 500 mg samt 2 tabl. Ibumetin på 200 mg.

Hvis du har behov for det, vil du få tilbudt lidt afslappende før behandlingen. Efter behandlingen bør du ikke køre bil og skal ledsages hjem.

Sådan foregår behandlingen

Du får radiofrekvensablations-behandlingen gennem en særlig nål, som placeres i knuden flere steder. Først lokalbedøver vi dig i huden og inde omkring din skjoldbruskkirtel. Herefter anbringer vi nålen til behandling i knuden. Nålen opvarmer et lille område af knuden, så cellerne dør og knuden skrumper. Placeringen af nålen og selve behandlingen overvåges på en ultralydsskærm.

Mens behandlingen står på, oplever de fleste små poppende lyde, dette er helt normalt og gør ikke ondt. Nogle oplever let ubehag eller smerter, der stråler op i kæben og øret – oplever du dette, skal du naturligvis sige til, og vi stopper behandlingen, måske kræver det blot en pause, ellers stoppes behandlingen helt. Smerterne forsvinder igen, så snart behandlingen afsluttes.

__________________________

De første dage efter behandlingen

Du kan være øm i området i nogle dage. Tag evt. håndkøbs smertestillende, hvis du synes, at dette er nødvendigt. Nogle gange kan der komme et blåt mærke, der typisk vil forsvinde i løbet af en uges tid. Vi vil bede dig kontakte afdelingen, hvis du oplever synke- eller vejrtrækningsbesvær, yderligere hævelse eller rødme på halsen, som kan være tegn på infektion (mindre end 1% oplever dette) eller hvis du får smerter, der ikke kan dækkes af håndkøbs smertestillende.

Du kan sædvanligvis komme på arbejde dagen efter behandlingen, men hård fysisk anstrengelse frarådes de første dage.

Bivirkninger

Der er en lille risiko (mindre end 1%) for at varmen fra radiofrekvensablationsnålen kan påvirke den nerve, som styrer bevægelsen af den ene af de to stemmelæber. Dette kan gøre dig midlertidigt hæs. Risikoen for denne komplikation er mindre end ved operation. Der er en lille risiko for blødning under behandlingen og infektion efter behandlingen.

Efter Behandlingen

Du får tilbudt fire besøg efter din behandling, hvor vi vil kontrollere effekten af behandlingen og dit stofskifte. Besøgene vil ligge ca. 1, 3, 6 og 12 måneder efter behandlingen.

I tvivlstilfælde kan du henvende dig til Øre-næse-hals kirurgisk Ambulatorium på telefon 47 32 38 00 mandag – torsdag mellem kl. 9 og 15, om fredagen mellem kl. 9 og 14.

__________________________

Hvis du har feber eller er syg inden behandlingen

Kontakt os hurtigst muligt, hvis du har feber eller andre tegn på sygdom i dagene inden behandlingen. Så kan vi vurdere, om vi skal udsætte behandlingen.

Du kan ringe (se telefonnummer ovenfor i teksten) eller skrive til os gennem eller skrive til os gennem www.minsundhedsplatform.dk.

Gennem minsundhedsplatform.dk kan du læse din journal, se prøvesvar, få overblik over dine aftaler, aflyse aftaler m.v. Log på med MitID. (Brugernavn er nummer. Koden er den, du bruger, når du ellers anvender MitID). Du kan også hente appen ”MinSP” i App Store/Google Play.

__________________________

Øre,- Næse,- og Halskirurgisk Ambulatorium, Sjællands Universitetshospital, Køge Lykkebækvej 1, Blå Fløj R, 0. etage

Sjællands Universitetshospital, Køge

Øre-, Næse- og Halskirurgisk Afdeling

Se kort

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Køge

Mandag til torsdag kl. 9 - 15, fredag kl. 9 - 14.

Operation, anden behandling af sygdomme i ører, næse og hals samt høreapparatsbehandling.