Laserbehandling af cyster i skjoldbruskkirtlen

Laserbehandling af væskefyldt knude i skjoldbruskkirtlen - sådan foregår det

Laserbehandling af cyster i skjoldbruskkirtlen

Laserbehandling af væskefyldt knude i skjoldbruskkirtlen – sådan foregår det

Kort om behandlingen

Du har fået konstateret en cyste (en væskefyldt knude) i din skjoldbruskkirtel, som giver dig gener. Vi kan tilbyde dig behandling med laser. Laserbehandling (opvarmning ved hjælp af laserlys) af cyster i skjoldbruskkirtelen har været anvendt i flere år og har vist sig at være en effektiv og skånsom behandling med beskedne bivirkninger.

Formålet med behandlingen

Er at mindske cystens størrelse og via varmepåvirkningen opnå arvævsdannelse svarende til cystens vægge. Dette vil forhindre at cysten gendanner sig, og dermed mindske de gener, som cysten giver dig. Skulle cysten begynde at vokse igen, kan behandlingen gentages. Laserbehandling er en sikker behandling og et godt alternativ til kirurgi. Behandlingen har været udført i Odense i flere år med god effekt, og det er på dette grundlag, at vi nu har valgt at tilbyde behandlingen på øre, næse, hals afdelingen i Køge.

Behandlingens varighed og medicin

Du skal afsætte ca. en time – selve laserbehandlingen tager ca. 15 min.

Hjemmefra må du meget gerne tage

2 tabl. Paracetamol på 500 mg samt 2 tabl. Ibumetin på 200 mg.

Efter behandlingen bør du ikke køre bil og skal ledsages hjem.

Sådan foregår behandlingen

Behandlingen indledes med anlæggelse af lokalbedøvelse i huden. Herefter placeres kanylen i den væskeholdige knude under vejledning af ultralydsapparatet og væsken udtømmes. Laserfiberen placeres herefter via kanylen i den sammenklappede cyste.  Der kan i forbindelse med behandlingen opstå lette smerter, der stråler op i kæben eller øret, som vil forsvinde så snart behandlingen ophører.

De første dage efter behandlingen

Du kan være øm i området i nogle dage. Normalt vil du ikke kunne se noget på halsen, dog kan et lille blåt mærke forekomme. Tag evt. håndkøbs smertestillende, hvis du synes, at dette er nødvendigt. Vi vil bede dig kontakte afdelingen, hvis du oplever synke- eller vejrtrækningsbesvær, yderligere hævelse eller rødme på halsen, som kan være tegn på infektion (mindre end 1% oplever dette) eller hvis du får smerter, der ikke kan dækkes af håndkøbs smertestillende.

Du kan sædvanligvis komme på arbejde dagen efter behandlingen, men hård fysisk anstrengelse frarådes de første dage.

Bivirkninger

Der er en lille risiko (mindre end 1%) for at varmen fra laserbehandlingen kan påvirke den nerve, som styrer bevægelsen af den ene af de to stemmelæber. Dette kan gøre dig midlertidigt hæs. Risikoen for denne komplikation er mindre end ved operation. Der er en lille risiko for infektion efter behandlingen.

Efter Behandlingen

Du får tilbudt to besøg efter din behandling, hvor vi vil kontrollere effekten af behandlingen. Besøgene vil ligge ca. 1 og 12 måneder efter behandlingen. Ved den første kontrol vurderes det, om der er behov for en behandling mere.

I tvivlstilfælde kan du henvende dig til Øre-næse-hals kirurgisk Ambulatorium på telefon

47 32 38 00 mandag – torsdag mellem kl. 9 og 15, om fredagen mellem kl. 9 og 14.

Sjællands Universitetshospital, Køge

Øre-, Næse- og Halskirurgisk Afdeling

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Køge

Mandag til torsdag kl. 9 - 15, fredag kl. 9 - 14.

Operation, anden behandling af sygdomme i ører, næse og hals samt høreapparatsbehandling.