Øre-, Næse- og Halskirurgisk Operationsafsnit

Vi laver større og mindre operationer i blandt andet øre, næse, hals, mund og svælg.

Undersøgelse og behandling

Vi foretager en lang række operationer i øre, næse, hals, kæbe og svælg. For eksempel:

• Operation af ydre næse
  • Fjernelse af mandler
  • Operation af kæbespytkirtel
  • Stritøreoperation
  • Operation af næseskillevæg

Patientinformationer

Vi sender relevante patientinformationer til dig sammen med din elektroniske indkaldelse. Du kan også få dem udleveret i vores ambulatorium eller sengeafsnit. Vi anbefaler, du læser patientinformationerne, så du er godt forberedt.

Find vores patientinformationer.

Forundersøgelse til operation

Sammen med indkaldelsesbrevet får du information om din operation og et spørgeskema, som du skal udfylde og tage med til forundersøgelsen. Ved forundersøgelsen får du også:

• Mundtlige informationer
  • Målt blodtryk
  • Lyttet på dit hjerte og lunger

Det kan være nødvendigt, at du får taget en blodprøve og en måling af hjertet (EKG). Du kommer også til at tale med en anæstesilæge. Forundersøgelsen varer op til en time og foregår i vores ambulatorium.

Operation og bedøvelse

Vi laver en del mindre operationer med lokalbedøvelse, hvor du kan komme hjem igen samme dag. Alle større operationer foregår i fuld narkose.

Ventetider til operation

Find aktuelle ventetider til den operation, du skal have.

Udskrivelse

Det er vigtigt, du er tryg, når du skal hjem. Stil spørgsmål, hvis du er i tvivl. Det kan være en god idé at skrive spørgsmålene ned.​ Du skal blandt andet have svar på følgende spørgsmål:

• Hvilken medicin skal jeg tage?
  • Er der noget, jeg skal være særligt opmærksom på?
  • Har I givet hjemmeplejen besked om, jeg kommer hjem?

Ring til os det første døgn efter din operation, hvis du har spør​gsmål. Derefter skal du ringe til din egen læge.​

Er du nødt til at melde afbud?

Kontakt os hurtigst muligt, hvis du er nødt til at melde afbud. Så har vi mulighed for at indkalde eller fremrykke andre patienter. På den måde kan vi bedre undgå forsinkelser og ventetider.

Meld afbud mandag til torsdag mellem kl. 9.00-15.00 og fredag mellem kl. 9.00-14.00.

Besøg på sygehuset: Vigtig information

Du kan gøre en forskel

​Som pårørende kan du støtte og hjælpe. Både praktisk i forbindelse med pleje, men også ved at lytte og stille spørgsmål.

• Tag med på sygehuset.
  • Hjælp med det praktiske.
  • Lyt efter og husk, hvad personalet fortæller.
  • Stil spørgsmål til undersøgelser og behandling. Skriv gerne spørgsmålene ned hjemmefra.

Kontaktpårørende

Det er en stor hjælp, hvis I som pårørende aftaler, hvem der skal være den kontaktperson, vi informerer. Kontaktpersonen er også den, der kan ringe til os, og derefter give information videre til resten af familien.

Husk som gæst på sygehuset

• Vask og sprit dine hænder.
  • Vis hensyn i hviletiden, og når personalet skal tale med eller behandle andre patienter.
  • Sæt din telefon på lydløs.
  • Benyt høretelefoner, hvis du hører musik eller ser film på din tablet eller computer.

Hygiejne

Rene hænder redder liv – bakterier og virus spreder sig via hænderne. Vask dine hænder grundigt - og sprit dem af bagefter. Så er risikoen for at sprede bakterier mindre.

Sjællands Universitetshospital, Køge

Øre-, Næse- og Halskirurgisk Afdeling

Operationsafsnit

Opgang N

Lykkebækvej 1, 1. sal

Se kort

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Køge

Åbningstider

Operationer gennemføres:
Mandag til torsdag kl. 8.00 - 18.00
Fredag kl. 8.00 - 15.30.

Hvis du er nødt til at melde afbud!
Ring til os med det samme. Så kan vi indkalde en anden patient og undgå lange ventelister.

Mandag til torsdag kl. 9.00 til 15.00
Fredag kl. 9.00 til 14.00