Blodprop i hjernen - ring 112

Ring straks 112 ved mistanke om blodprop i hjernen. Hurtig reaktion og hurtig behandling er altafgørende for det videre forløb.

Behandling med trombolyse på Neurologisk Afdeling i Roskilde dækker hele Region Sjælland. Patienten bliver transporteret hurtigt til Neurologisk Afdeling i Roskilde, hvis patienten opfylder kriterierne for at give trombolyse (tidsgrænse, sværhedsgrad med mere).

Trombolyse-overlæge på vagt døgnet rundt

Universitetshospital, Roskilde har en trombolysekyndig overlæge på vagt døgnet rundt. Overlægen vurderer patienter, som er blevet ramt af en blodprop i hjernen. Vi har et tværfagligt beredskab, som modtager patienter fra hele Region Sjælland.

Behandlingen med trombolyse virker blodfortyndende og opløser blodpropper i hjernen. Behandlingen skal sættes i gang hurtigst muligt, efter at blodproppen er opstået. Ellers er der for stor risiko for blødninger.

Behandlingsforløbet

Sådan foregår behandlingen:

• Patienten bliver indlagt direkte på Neurologisk Afdeling, når ambulancen ankommer til sygehuset
  • Sygeplejersken modtager patienten, og måler blodtryk, puls, temperatur og blodsukker
  • Bioanalytikeren tager en blodprøve
  • Lægen undersøger patienten og taler med pårørende
  • Patienten bliver hjerneskannet

Optagelserne fra skanningen viser lægen, hvor blodproppen sidder, og hvordan blodgennemstrømningen er. Lægen vurderer, om patienten har gavn af trombolyse. Trombolyse bliver givet via en programmerbar infusionspumpe i blodårerne.

Giver trombolysen gode resultater, kan patienten udskrives efter 36 timer med en kontrolscanning. Eventuelt skal patienten genoptrænes på en sengeafdeling eller udskrives til kommunal genoptræning.

Ny skanner hjælper patienter

Sjællands Universitetshospital, Roskilde har en avanceret CT-skanner, som blandt andet kan bruges til at skanne for blodpropper i hjernen. Skanneren kan tage op til 64 billeder på et halvt sekund. Skanneren hedder 64multislice CT og kan tage billeder i en høj opløsning fra et større område.

Med den særlige teknik skanneren har, kan man bestemme blodgennemstrømningen i den del af hjernen, der er ramt af en blodprop. På den måde kan man vurdere, om det er muligt at redde hjernevæv ved hjælp af trombolyse-behandlingen.

Lægerne kan altså nemmere og hurtigere kan finde ud af, hvor blodproppen sidder, og vurdere, om den enkelte patient har gavn af trombolyse-behandlingen.​

Neurologisk Afdeling

Neurologisk Ambulatorium

Vestermarksvej 11, Stuen

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Åbningstider

Hverdage kl. 8.00-16.00. Fredag kl. 8.00-15.00
Lukkedage: Weekender og helligdage.

Mandag-torsdag kl. 9.00-15.00 og fredag kl. 9.00-14.00.

Telefonisk kontakt til specialsygeplejersker:
Sklerosesygeplejersken: Mandag, onsdag og fredag kl. 9.00-10.00
Epilepsisygeplejersken: Tirsdag og torsdag kl. 10.00-11.00
Hovedpinesygeplejersken: Tirsdag og torsdag kl. 9.00-10.00
Parkinsonsygeplejersken: Mandag - fredag kl. 10.30-11.30
Demenssygeplejersken: Se Regionalt Videnscenter for Demens

Hvis du er nødt til at melde afbud, kan du gøre dette via MinSP - alternativt kan du ringe til os i telefontiden. Så kan vi indkalde en anden patient og undgå lange ventelister.