Kardiologisk Sengeafsnit B71 og B75

På sengeafsnittene B71 og B75 har vi patienter, der er indlagt med blodprop i hjertet, iltmangel til hjertemusklen, hjerteklapproblemer og problemer med hjertets rytme. Vi behandler patienter, der er indlagt akut eller planlagt.

Din indlæggelse

Vi modtager hjertepatienter fra hele Region Sjælland. Patienterne er gennemsnitligt indlagt i 3-4 dage, og vi har mulighed for telemetri-overvågning. ​Vi har 24 sengepladser.​

Som patient er din oplevelse af egen situation og egne behov centralt for den sygepleje, vi yder.​

Dit forløb

Vi planlægger dit forløb sammen med dig og dine pårørende. Det er vigtigt, at du ved hvad der skal ske, og at du føler dig tryg.

Kontakt os, hvis du har spørgsmål i forbindelse med dit forløb.​ Det kan være en god idé at skrive ned hjemmefra, så du husker at få svar alle dine spørgsmål.

Vær aktiv mens du er indlagt

En del af tiden går med at vente og hvile, når du er indlagt. Hvis du kan og må, så vær aktiv i det omfang dit helbred tillader.

Du kan for eksempel gå en tur med en pårørende. Husk at give personalet besked.

Vær opmærksom på, at hvis dit hjerte bliver overvåget, så må du ikke forlade afdelingen, fordi udstyret har begrænset rækkevidde.

Mad og drikke

Det er vigtigt, at du får den næring og væske, du har brug for. Du får tilbudt mad og drikke i forhold til dine behov.

Hvis du ønsker det, kan dine pårørende også tage mad med til dig. Lav en aftale med personalet, hvis dine pårørende kommer med mad. Og husk at I på grund af hygiejne ikke må benytte k​økken, køleskab og fryser på sengeafsnittet.

Underholdning - vis hensyn

Du må gerne bruge mobiltelefon, tablet eller bærbar computer, men vis hensyn til andre patienter. Det er fx en god idé at have høretelefoner med.​​​

Døgnrytme på sengeafsnittene

Udskrivelse

Det er vigtigt at du er tryg når du skal hjem. Stil spørgsmål, hvis du er i tvivl. Du skal blandt andet have svar på følgende spørgsmål:

• Hvilken medicin skal jeg tage?
  • Er der noget, jeg være særligt opmærksom på?
  • Har I givet hjemmeplejen besked om, at jeg kommer hjem?

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os, det første døgn efter du er kommet hjem. Derefter skal du ringe til din egen læge.​​​​​​​​

Information til pårørende

Som pårørende kan du støtte og hjælpe. Både praktisk i forbindelse med pleje, men også ved at lytte og stille spørgsmål.

Besøgstider

Vi har fri besøgstid. Det kan dog ske, at personalet beder jer undgå bestemte tidsrum af hensyn til, at patienter skal have ro til undersøgelser og hvile.

Som udgangspunkt er du altid velkommen som pårørende. Efter kl. 21 henviser vi besøg til opholdsstuen, hvis der er flere patienter på stuen.​​​

Kontaktpårørende

Det er en stor hjælp, hvis I som pårørende aftaler, hvem der skal være den kontaktperson, vi informerer. Kontaktpersonen er også den, der kan ringe til os og derefter give information videre til resten af familien.

Hygiejne

Vi prioriterer en høj hygiejnisk standard, når du er indlagt, og det kan du selv og dine pårørende hjælpe med.

Rene hænder redder liv!

Kontakt Sengeafsnit B71