Podcats: Et liv med kræft

Har du kræft? Lyt til beretninger fra patienter og personale på Sjællands Universitetshospital med tanker om håb og om det, der er svært.

Hvad er formålet med podcasten?

"Et liv med kræft” fortæller om livet med kræft, når diagnosen stilles, under og ikke mindst efter behandlingen, hvor mange kæmper med frygten for tilbagefald, med træthed eller med andre senfølger.

Du kommer helt tæt på både patienter, sygeplejersker og læger, som ærligt fortæller om det, der er svært, men også om hvordan de har valgt at løse det eller leve med det.

Formålet med podcasten er både at give faktuelle informationer fra sygehuset, og at give oplevelser, følelser og tanker fra patienterne til lytteren. ”Et liv med kræft” skal give patienterne håb og mulighed for at genkende følelser og tanker, der opleves i et kræftforløb.

Podcasten skal samtidig forberede patienterne på de udfordringer, der kan opstå undervejs og efter behandlingen.

Hent og lyt til podcasten "Et liv med kræft".

Podcasten er tilgængelig følgende steder:

Podcast i ni afsnit

Podcasten ”Et liv med kræft” har ni episoder. Temaerne er:

• ​Behandlinger og bivirkninger
  • Reaktioner når kræften rammer
  • Unge med kræft
  • Kræftpatienter med børn
  • Livet med kræft
  • Sygeplejerskens rolle i behandlingsforløbet
  • Livet efter kræft
  • Sorg og omsorg
  • Gode råd til pårørende.

Medvirkende i podcasten

Podcasten er lavet af Hæmatologisk og Onkologisk Afdeling på Sjællands Universitetshospital. Sygehusets læger og sygeplejersker giver sammen med personer med kræft et nuanceret billede af, hvordan det er at få en kræftdiagnose og at leve med kræft. Alle de medvirkende har sygdommen tæt inde på livet, enten som eksperter eller patienter.