Til dig der skal være far

Læs, hvad du kan forvente dig, og hvad du som far kan hjælpe med under graviditeten og fødslen.

Forberedelse som kommende far

Når du skal til at være far, er det normalt at have en reaktion. Du kan eksempelvis få overvejelser omkring din frihed, eller om du nu kan leve op til rollen.

Det er også normalt at forventningen og forberedelsen op til fødslen er forskellig for dig og din partner.

Det er en god ide at tale med din partner om forestillingerne og forventningerne om fødslen, jeres rolle som forældre og barslen. Det er vigtigt, at I lytter til hinanden, så I kan støtte hinanden under forløbet.

Det er en god ide, at du deltager, så meget du kan under forløbet, så du ved, hvad der skal ske. Det er en god ide, at se dit barn ved ultralydsskanning, høre hjertelyd og mærke barnet sparke. Det kan være med til at gøre forestillingen om den kommende familieforøgelse mindre abstrakt.

Fødslen

I skal kontakte Fødegangen:

• Hvis vandet går, så skal I kontakte Fødegangen og tale med en jordemoder. Hun vejleder jer og fortæller, om I skal komme med det samme.
  • Ved regelmæssige veer, der varer mindst 1 minut og med 5 minutters intervaller.
  • ​​Ved blødning.
  • Hvis din partner mærker mindre liv.
  • Hvis I oplever utryghed eller er i tvivl.

Førstegangsfødende med veer

Hvis det er første gang, at din partner skal føde, skal I køre til Fødegangen, når der er mindre end 5 minutter mellem veerne - og når veerne varer cirka et minut. Når I skal tælle varigheden mellem veerne, skal I tælle fra én ve begynder til den næste begynder.

Flergangsfødende med veer

Hvis din partner har født før, går det som regel lidt hurtigere end ved første fødsel. I denne situation er det i højere grad din partners oplevelse af veerne, der afgør, hvornår I kommer på Fødegangen.

Ring, hvis I er i tvivl om, hvornår I skal tage afsted. I skal også ringe, når I beslutter jer for at køre mod Fødegangen, så en jordemoder kan være klar til at tage imod jer.

Din hjælp mens I e​r hjemme

Når fødslen begynder derhjemme, kan du hjælpe din partner og forberede de praktiske ting. Du kan eksempelvis:

• Støtte og anerkende din partner
  • Give din partner massage, lave en varmepude og hjælpe med gode sidde- og liggestillinger
  • Tage tid på veerne
  • Finde telefonnummer til Fødegangen og ringe når det bliver aktuelt
  • Vi taler gerne med kvinden, så vi bedre kan vurdere vejrtrækning.
  • Have styr på Fødegangens placering. Find kort over sygehus.
  • Besøg os eventuel før fødslen, så I ved, hvor det er.
  • Sørge for mad og drikke til jer begge, når I er hjemme, og eventuelt medbringe på sygehuset.

Din rolle under fødslen

Snak med din partner om, hvad hun forventer af dig under graviditeten og fødslen. Det kan hjælpe dig til at få en forestilling om, hvad din rolle er under forløbet. Skal du være støttende og deltage aktiv eller ønsker hun, at du holder dig lidt på afstand.

Det er også vigtigt, at du fortæller din partner, hvad du ønsker, så I kan få afstemt jeres forventninger.​

Du kan fungere som en slags advokat for din partner under fødslen, fordi det er dig, der kender hende bedst. Du er vidne til jeres barns fødsel og det arbejde psykisk og fysisk, der kræver at føde.

Under fødslen kan du eksempelvis også hjælpe din partner ved at:

• Opmuntre og rose hende
  • Komme med en kold klud til panden
  • Holde iltmasken
  • Massere lænden.

Planlagt eller akut kejsersnit

Hvis det er blevet besluttet, at din partner skal have planlagt eller akut planlagt kejsersnit, er du også meget velkommen til at deltage i forløbet. Det er en god ide, at du også deltager i forundersøgelsen for kejsersnittet, så I begge ved, hvordan det kommer til at foregå.

Du skal være forberedt på, at du ikke kan klippe navlestrengen ved kejsersnit, da det kun er personalet, der må være ved det åbne sår af hygiejniske grunde.

I de fleste tilfælde vil akut kejsersnit foregår på samme måde som ved planlagt kejsersnit. Dog er der nogle procedurer, der er anderledes, da det er et akut indgreb.

Det betyder, at du kan opleve, at vi ikke har meget tid til at inddrage dig, da vi har fokus på mor og barn. Akut kejsersnit kan også betyde, at du måske ikke må være på operationsstuen, og at du ikke kan holde barnet lige efter fødslen, fordi barnet eventuelt skal i kuvøse og på Børneafdelingen.

Efter fødslen

Hvis fødslen forløber normalt og ukompliceret, vil barnets oftest komme op på mors mave efter fødslen, fordi at barnet skal være der, hvor der er varme, og det er med til at fremme amningen.

Når barnet er født, vil du opleve, at din partner er glad og lettet. Hvis din partner har fået en bristning, syer vi den umiddelbart efter fødslen. Hvis din partner har mange smerter, kan det være en hjælp, at du tager dig af barnet.

Det er forskelligt, hvor længe I skal være indlagt efter fødslen. Det afhænger blandt andet af, om dit partner er første- eller flergangsfødende, fødslens forløb og etablering af amning. Oftest er I indlagt 24-36 timer.

Efterreaktioner på en fødsel

Blandt nybagte fædre får cirka syv procent en fødselsdepression, inden for de første seks uger efter fødslen.

Reaktionen hos kvinder og mænd kan være forskellige. Tilbagetrækning kan være en reaktion fra mænd, hvor der opstår en forestilling om, at hvis man bare er alene, så får man det bedre. Det kan også hurtigt medføre problemer i parforholdet, fordi manden trækker sig.

Hvis du oplever tegn på fødselsdepression, er det vigtigt, at du tager kontakt til din læge, som kan hjælpe dig videre.

Flere informationer

Du kan hente app'en "Far" der giver dig information om graviditet, fødsel og barnets udvikling de første tre år samt træningsøvelser til far og barn.

Komiteen for Sundhedsoplysning: Far-app

PDF fra Sundhedsstyrelsen: ​Når ​to bliver til tre