Akupunktur ved gener i graviditeten

Akupunkturbehandling mod eventuelle gener i graviditeten. Find informationer om vores behandlingstilbud.

​Behandling med akupunktur​​

Tirsdag - fredag tilbyder vi akupunkturbehandling i Hundige til gravide med svære graviditetsgener. Vi tilbyder behandling mod:

• Svær graviditetskvalme
  • Hævelser eller ”sovende” hænder og fødder
  • Smerter
  • Hovedpine
  • Forstoppelse/hæmorider
  • Psykisk årsag; angst, uro, irritabilitet, depressiv tilstand
  • Hjælp til rygestop.

Du skal henvises fra egen læge eller jordemoder, før du får tid til behandling, eller du skal være indlagt på sygehuset. Det har ingen betydning, om du i forvejen er i en anden form for behandling.

Hvad er akupunktur?

Akupunktur er en gammel kinesisk behandlingsform, hvormed man har forebygget, helbredt og lindret forskellige sygdomme og lidelser ved hjælp af nåle stukket ind i bestemte punkter på kroppen.

Ifølge den kinesiske teori er akupunktur en behandlingsform, der kan aktivere organismens egne helbredende kræfter. Kroppens organer er forbundet via et meridiansystem, hvorigennem energien løber.

Akupunkturpunkterne ligger på disse meridianer og kan stimuleres via akupunkturnåle.

Virkningen af akupunktur

Akupunkturens virkning kan ud fra vestlig forskning forklares ved nervesystemets funktioner. Akupunktur virker blandt andet ved at stimulere de fine nerver, der løber i huden og langs blodkarrene. Derved påvirkes centralnervesystemets (hjernens) kontrol over kroppen og dens organer.

De seneste års forskning har vist, at akupunktur kan påvirke mange af kroppens funktioner, eksempelvis nervesystemet, hud og muskler, hjerte og blodcirkulation, åndedræts- og fordøjelsessystem.

Derved kan akupunkturen have en virkning på de symptomer, der kommer fra disse organsystemer. Akupunkturen kan derfor lindre gravides problemer med kvalme og opkastning, træthed, hævede hænder og fødder, smerter og forstoppelse.

Sådan foregår akupunktur

Ved behandlingen bliver der ført tynde, sterile nåle gennem huden. Antallet af nåle kan variere, og nålene bliver siddende omkring en halv time.

Ved indstik af nålene kan der være en ganske kortvarig let smerte, og herefter en fornemmelse af tyngde eller varme. Du vil blive behandlet en eller to gange om ugen, og virkningen vil løbende blive vurderet.

Bivirkninger

Enkelte gravide oplever en midlertidig forværring af generne eller træthed under og efter behandlingen. Hvis der er bivirkninger, er det vigtigt at gøre opmærksom på dette, så der kan tages hensyn til det i de efterfølgende behandlinger.

Akupunktur som behandling ved svære graviditetsgener

Jordemoderkonsultation

Møllevej 17