2. trimesterskanning (misdannelsesskanning)

Vi tilbyder alle gravide en skanning i 2. trimester (misdannelsesskanning). Det foregår i 20.-22. graviditetsuge. Læs om skanningen og se på video, hvordan det foregår.

Video: Sådan foregår 2. trimesterskanning

Watch the video in other languages

​​​Ultralydsskanning

Ultralyd er lydbølger med høj frekvens, der ikke kan høres af det menneskelige øre. Ultralydsskanning af gravide har været anvendt mere end 40 år. Der har aldrig været påvist skadelig effekt af ultralydsundersøgelser med denne form for ultralydsskanning.

Når du er tilmeldt fødsel på Sjællands Universitetshospital, Roskilde, tilbyder vi en misdannelsesskanning i 20.–22. graviditetsuge. Du beslutter selv, om du vil tage imod undersøgelsen.

Formålet med undersøgelsen

• Beregning af terminen og se, om der er mere end ét foster, hvis du ikke har været til nakkefoldsskanning.
  • Undersøgelsen af moderkagens placering. Hvis moderkagen ligger tæt ved eller lige henover livmodermunden, bliver du tilbudt en scanning senere i graviditeten.
  • Undersøge om fosteret er normalt udviklet.

Hvordan foregår undersøgelsen?

• Undersøgelsen udføres ved skanning på din mave
  • Da Sjællands Universitetshospital, Roskilde er et uddannelsessted, kan der være flere personer til stede ved undersøgelsen, heriblandt studerende.

Hvor længe varer undersøgelsen?

Vi gør hvad vi kan for at undgå ventetid. Der kan dog komme ventetid på over 30 minutter, fordi vi skal foretage akutte skanninger. Normalt varer undersøgelsen højst en time.

Undersøgelse for misdannelser

Vi gennemgår fosterets hoved, ryg, bugvæg, hjerte, mave- og tarmsystem, nyrer, blære, arme og ben. Samtidig ser vi på fosterets bevægelser og mængden af fostervand.

Nogle misdannelser er så tydelige ved ultralydsskanningen, at vi næsten altid finder dem. Det gælder for eksempel alvorlig rygmarvsbrok og manglende nyrer. Andre misdannelser er knapt så tydelige. Derfor finder vi dem kun i sjældne tilfælde. Det gælder eksempelvis hjertemisdannelser.

Det kan være en fordel for barnet, hvis vi opdager en eventuel misdannelse før fødslen. Det gælder især, hvis barnet skal opereres lige efter fødslen.

Finder vi en alvorlig misdannelse som barnet ikke kan overleve, eller hvor barnet vil få meget alvorligt handicap, bliver du tilbudt vejledning om at fortsætte graviditeten eller få en provokeret abort.

Formålet med undersøgelsen er ikke at bestemme barnets køn, men hvis vi kan se det, så fortæller vi det gerne.

Dilemmaer ved ultralydsskanning

Det er vigtigt at tænke på, at langt hovedparten af alle graviditeter forløber normalt.

• Andre sygdomme: Ved ultralydsundersøgelsen kan man ikke finde alle sygdomme.
  • Mistanke: Det kan være psykisk belastende, hvis ultralydsskanningen giver mistanke om noget unormalt. I disse tilfælde tilbyder vi kontrol senere i graviditeten, hvor det oftest viser sig, at mistanken var ubegrundet.
  • Misdannelse: Hvis ultralydsskanningen viser en misdannelse, får du vejledning om, hvad det betyder for barnet.
  • Alvorlig misdannelse: Nogle børn skal opereres efter fødslen, eller følges af børnelægerne. Ved alvorlige misdannelser kan man overveje at afbryde graviditeten. Efter 12 graviditetsuger skal der gives tilladelse. I så fald sender vi en ansøgning til abortsamrådet. En provokeret abort foregår på dette tidspunkt som en fødsel.

Praktiske oplysninger inden ultralydsskannning

Forberedelse:

• Du får mødetidspunkt oplyst, når du er til nakkefoldsskanning. Har du fravalgt nakkefoldsskanning, får du tilsendt en tid.
  • Du skal ikke møde op med fyldt blære.
  • Du skal fjerne eventuel navlepiercing inden skanning.

Kan børn være til undersøgelsen?

Børn kan ikke være med, men det kan være en god ide at have en voksen ledsager med. Det kræver koncentration at skanne. Vores erfaring siger, at flere ledsagere/børn på stuen nedsætter vores koncentrationsevne.

Det er heller ikke hensigtsmæssigt, at børn er til stede, hvis skanningen viser noget unormalt.

Fotografering

Det er ikke tilladt at filme eller fotografere undersøgelsen.

Afbud eller ny tid

Hvis du vil melde afbud eller ændre tiden, skal du kontakte sekretæren.​

Graviditet, fødsel og barsel

Ambulatorium for ultralyd af gravide

Sygehusvej 10, 6. sal

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Besøgstider

Fri besøgstid

Mandag - torsdag kl. 9.00-15.00
Fredag kl. 09.00-14.00

Giv os besked, hvis du er nødt til at melde afbud, ændre din tid eller er forsinket. Så kan vi indkalde en anden, og undgå lange ventetider.

Ambulatorium for ultralyd af gravide

Indkaldelse til nakkefoldsskanning sendes til din E-boks.dk ​så snart ambulatoriet har modtaget en henvisning fra din praktiserende læge.