Hvornår skal jeg henvende mig?

Find informationer om de mest almindelige graviditetsgener og komplikationer

Akutte henvendelser

Alle akutte henvendelser skal ske til Afsnit for gravide på tlf. 47324073

​Blødning

Du kan bløde lidt i graviditeten og det er ufarligt i de fleste situationer. Slimhinderne er mere sarte, så de kan bløde ved samleje og små blodkar i livmoderhalsen kan briste, uden at det betyder noget. En gang imellem vil vi dog gerne undersøge dig nærmere. Du skal kontakte os, hvis:

• Du bløder mere end en plet på 3-4 cm i diameter.
  • Din blødning bliver ved i mere end et par timer.
  • Du har smerter samtidig med blødningen.
  • Du har en aftale om at ringe.

Hvis du bløder kraftigt, skal du ringe med det samme.

Mindre liv

For de fleste kvinder er det fantastisk at mærke barnet sparke for første gang. Gravide beskriver tit de første bevægelser eller spark som små bobler eller som en lille fisk, der slår med halen. Det er forskelligt, hvornår en gravid kvinde mærker bevægelser første gang.

Kvinder, der har været gravide før, mærker ofte barnet tidligere end kvinder, der ikke har været gravide før. De fleste mærker liv, når de er cirka 20 uger henne i graviditeten. Efterhånden som barnet vokser og bliver stærkere, bliver bevægelserne flere og mærkes mere tydeligt.

Du skal ikke forvente at mærke daglige bevægelser fra dit barn før efter uge 25 i graviditeten. Før den uge er det normalt, der kan gå længere tid i mellem, at du som mor kan mærke dit barns bevægelser.

Børn er meget forskellige - allerede inde i maven, ligesom deres mødre. Derfor kan du ikke sammenligne den måde, du mærker spark og bevægelse på, med andre gravide kvinder.

Det er svært at give et klart svar på, hvor mange spark eller bevægelser du som gravid skal mærke. Undersøgelser viser, at antallet af bevægelser som den gravide registrerer ikke er et særlig godt udtryk for, hvordan barnet har det. Gravide oplever tit ændringer i bevægelser, som er normalt.

Film: Om at mærke liv

Hvornår og hvordan du skal mærke liv under graviditeten kan du se i denne korte film. Det kan nemlig være svært at vide, hvordan det egentlig skal føles, når barnet sparker, især hvis du er gravid for første gang.

Bevæger barnet sig mindre eller slet ikke?

Hvis du bliver bekymret over manglende bevægelser, er det en god ide at du lægger dig ned i rolige omgivelser. Læg dig på venstre side, gerne med hånden på maven, og mærk godt efter. Du må gerne skubbe lidt til maven. Det giver ofte bevægelser hos barnet.

Du skal naturligvis mærke dit barn flere gange hver dag. Det er normalt, at der kan være forskel på antallet af bevægelser og måden, du mærker barnet på fra dag til dag.

Kontakt os på Afsnit for gravide G73, hvis du:

• Har mærket markant færre bevægelser end normalt i din graviditet efter 25. graviditetsuge.
  • Ikke har mærket liv fra dit barn og har forsøgt ovenstående råd.
  • Er bekymret og vurderer, at du har brug for at tale med en jordemoder.

Ondt i maven

Smerter opstår ofte under en graviditet og kan skyldes mange forskellige ting; barnet og livmoderen vokser, og muskler og ligamenter skal give sig. Smerter hos gravide kan også skyldes sammentrækninger af livmoderen (plukkeveer). Plukkeveer eller lette menstruationslignende smerter under graviditeten er ufarlige. De bør stoppe, hvis du hviler dig.

Kontakt os, hvis du:

• Har kraftige smerter i maven eller underlivet, eventuelt med blødning.
  • Har vedvarende smerter i maven eller underlivet.
  • Har plukkeveer før uge 35+0, som er regelmæssige eller tager til i styrke.
  • Er bekymret og har brug for at tale med en jordemoder.

Graviditet, fødsel og barsel

Afsnit for gravide (G73)

Sygehusvej 10, 3. sal

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Besøgstider

Vi har fri besøgstid - vis hensyn. Hviletid kl. 12.30-1​4.30 og efter kl. 21.00.

(Akutte opkald)
Hele døgnet