Invers psoriasis (psoriasis i hudfolder)

Invers psoriasis er en betegnelse for psoriasis, som sidder i hudfolderne.

Invers psoriasis (psoriasis I hudfolder)

Invers psoriasis er betegnelsen for psoriasis, som sidder I hudfolderne.
Det viser sig især i armhuler, i lysken og kønsdelene, mellem ballerne og under brysterne.
Huden ser ikke ud, som ved andre typer af psoriasis. Ved invers psoriasis, er der ikke skæl, men huden er glat, rød og hævet.

Behandling

Invers psoriasis kan behandles med hormoncreme, hvor man begynder med den mildeste. Der kan også bruges lidt stærkere hormoncreme i kombination med D-vitamin. Behandlingen med hormoncreme er ret effektiv. De skal dog bruges med forsigtighed, da huden i områderne er tynd og følsom.

Hydrocortison og locoid (hormoncreme gruppe 1 eller 2)

• Bruges x 1 daglig indtil effekt og derefter udtrapning.

Daivobet gel (hormoncreme gruppe 3 og D-vitamin)

• Bruges x 1 daglig i 4 uger og derefter x 2-3 ugentlig og derefter udtrapning.

Desuden kan der bruges midler uden binyrebarkhormon, Elidel creme og Protopic salve

•  Bruges x 2 daglig i 4 uger efterfulgt af vedligeholdelsesbehandling x 2-3 ugentlig i yderligere 4 uger.

Invers psoriasis kan ofte forværres af infektioner med bakterier og svampe. Hvis det er tilfældet, skal dette behandles af lægen.

Personalet Dermatologisk Afdeling

Sygehusvej 5