CO2-laser operation af Hidrosadenitis Suppurativa (HS)

Få informationer om CO2-laser operationer af den kroniske hudsygdom Hidrosadenitis Suppurativa (HS).

CO2-laser operation af hidrosadenitis suppurativa

Hvad er hidrosadenitis suppurativa

Hidrosadenitis suppurativa er en kronisk hudsygdom, der viser sig ved gentagne udbrud af ømme bylder.

C02-laser operation i lokal bedøvelse

Du skal opereres med CO2-laser i enten armhulen, under brystet eller i lyskeområdet.

Operationen foregår på Dermatologisk Afdeling, og varer mellem ½ til 1 time.

Vi vil gerne have, at du hjemmefra fjerner hårene i de områder, hvor du skal laseropereres.

Desuden er det vigtigt, at du har fået både mad og drikke inden operationen, for at undgå at du bliver utilpas.

Området, der skal opereres, kan med fordel smøres med lokalbedøvende creme. Cremen skal smøres på huden 2 timer inden operationen. Cremen kan købes i håndkøb på apoteket eller du kan få det udleveret på afdelingen.

Inden laseroperationen bliver du lokalbedøvet i det område, du skal opereres i. Det betyder, at du er vågen under hele operationen, og vi kan tale sammen.

CO2-laser operation i fuld bedøvelse

Inden operationen skal du tale med en narkoselæge, og få skrevet en journal.

Du bedes medbringe en opdateret medicinliste.

Du skal også have taget blodprøver, rtg. thorax og ekg. Du får besked af Dermatologisk Afdeling, hvornår det bliver.

I forbindelse med operationen bliver du indlagt på afdeling B72. Du får besked af sekretæren om, hvad tid du skal møde.

Du skal være fastende fra kl. 24 dagen før, og medbringe det medicin som du bruger til daglig.

Vi vil gerne have, at du fjerner hårene i de områder, der skal laseropereres.

Efter operationen vil du forblive indlagt, indtil vi skønner, at du kan komme hjem, hvilket som regel er samme aften eller den efterfølgende dag efter stuegang.

For begge typer af operation gælder følgende:

Dette skal du være opmærksom på

Alkohol kan øge blødningstendensen, derfor bør du undgå alkohol i dagene op til operationen. Rygning forsinker sårheling, og derfor anbefaler vi rygepause mindst 1 dag før operationen og mindst 14 dage efter operationen.

Blodprøver

Der skal tages blodprøver ca. 3 dage før laseroperationen. Kvinder får også taget en graviditetstest.

Smerter

Bedøvelsen holder op med at virke i løbet af nogle timer. Vi anbefaler, at du efter laseroperationen tager smertestillende tabletter fast hver 6. time i de næste par dage. Tabletterne kan købes i håndkøb på apoteket.

Hvordan skal jeg passe såret

Laseroperationen vil efterlade et sår. Fra såret vil det sive med blod eller klar væske i dagene efter operationen.

Efter laseroperationen får du en forbinding på, der skal skiftes 1 gang dagligt de næste uger. Vi anbefaler, en ikke klæbende skumbandage.

I forbindelse med bandageskift, må du gerne gå i brusebad og skylle området.

Vi anbefaler at du får en hjemmesygeplejerske, der kan hjælpe med at pleje såret og skifte forbindingen. Hjemmesygeplejersken kan også holde øje med, om såret heler eller om der kommer infektion i såret. Vi kontakter hjemmesygeplejersken for dig, hvis du er interesseret i at hun tilser såret.

Hjemmesygeplejersken kan levere forbindinger til dig, eller du kan købe dem via adresserne på næste side eller på apoteket.

Arbejde

Du skal regne med at være sygemeldt i 1 uge efter operationen. Længden af sygemeldingen afhænger naturligvis af, hvor stort et område der er blevet opereret, og hvad du beskæftiger dig med til daglig.

Kontrol

Du vil blive indkaldt til almindelig lægekontrol efter ca. 3 måneder.

Spørgsmål

Hvis du er i tvivl om noget, kan du altid kontakte afdelingen inden for åbningstiderne.

Hvis der opstår noget akut, efter afdelingens åbningstid, bedes du kontakte vagtlægen.

Afbud

Hvis du bliver forhindret i at møde til en laser operation, er det meget vigtigt, at du melder afbud i så god tid som muligt. Dermed får andre mulighed for at få tilbudt en operationstid.

Dermatologisk Afdeling har åbent mandag–torsdag kl. 8.00–16.00, fredag kl. 8.00–15.00.

Forbindinger kan købes på apoteket eller fx. følgende steder:

Danpleje-OneMed Denmark A/S
P.O.Pedersens Vej 16, 8200 Århus N

Mediq Danmark
Kornmarksvej 15-19. 2605 Brøndby

Kirstine Hardam
Måbjerg Skolevej 46-48, 7500 Holstebro
www.hardam-shop.dk

www.apoteket-online.dk/

Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Dermatologisk Afdeling

Sygehusvej 5

Find vej til Sjællands Universitetshospital, Roskilde

Hverdage kl. 8.00-12.00

Undersøgelse og behandling af hudsygdomme og kønssygdomme.