Forebyggelse og behandling af psoriasis i ørerne

Forebyggelse og behandling af psoriasis I ørene

Psoriasis I ørerne ser ud, som på resten af kroppen – huden er rød, skællende og der kan være en del kløe. Det er et meget generende sted at have psoriasis, da det er vanskeligt at komme til at smøre.

Det er naturligt, at der dannes ørevoks I vores øregange. Når man har psoriasis i ørerne, blander skællende sig med ørevoksen, så der ophobes ekstra ”ørevoks”. Dette er er meget generende, da det kan give propper i ørerne og deraf nedsat hørelse.

Der findes dog nogle midler, som kan forebygge og behandle dette.

Det ydre øre kan smøres ligesom resten af kroppen, men selve øregangen kræver behandlingsmidler I en anden form.

Forebyggelse:

• Undgå at rense, pille og kradse i øret.
  • Brug Remo-Wax olie spray (grøn) x 1 ugentlig. Virker ved at blødgøre skæl, ørevoks, fugte huden i øregangen og dermed mindske irritation og kløe.
  • Øreskylning x 3-4 årligt forudgået af 1-2 dages behandling med Removax ørespray (blå). Virker ved at løsne og blødgøre skæl og ørepropper.
  • Øreskylning, kan foregå via egen læge.

Behandling:

• Otazem øredråber – én enkeltdosisbeholder dryppes i øret x 2 dagligt i 7 dage.
    EllerLocoid liniment x 1 dagligt i 7 dage. Produktet indeholder binyrebarkhormon, som virker ved at dæmpe betændelses-lignende reaktioner i huden og er kløestillende.

Behandling af infektion I øregangen:

• Ciflox (kombinationspræparat, som indeholder binyrebarkhormon og antibiotikum), 6-8 dråber x 2 dagligt i 7 dage. Virker ved at dræbe bakterier og dæmpe betændelse (infektion).

Med Venlig hilsen

Personalet Dermatologisk Afdeling